Utbildningar

Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.
 

Slöjdlärardagarna

2 dagar konferens i DISTANS

26-27 januari 2021

Kan vi hjälpa dig?

  • Rådmansgatan 38
  • 113 57Stockholm
Google MapsApple MapsRejseplanenParkering

Slöjdlärardagarna - mötesplatsen för dig som arbetar med slöjd i skolan.Konferensen är digital i år - ta chansen att vara med på distans!

Den nya läroplanen för slöjd revideras på nytt vilket ställer högre krav på dig som lärare att uppdatera dina kunskaper och utveckla dina undervisningsmetoder. Samtidigt blir hållbarhetstänket en viktigare del inom alla delar av samhället. Det gäller även inom skolan och där har slöjden och du som lärare en betydande roll.

Hur kan du till exempel anpassa ditt ledarskap och arbeta med kreativ idéutveckling med utgångspunkt i läroplanens centrala innehåll? Hur påverkas hjärnan av handarbete i en tid av digitaliserat konsumtionssamhälle? Det är några av de frågor som tas upp på den nya konferensen Slöjdlärardagarna. Du kommer få konkreta tips och verktyg för hur du kan optimera din planering och betygssättningsprocess utifrån läroplanen med bland annat digitala verktyg, kunskapsmatriser och ett didaktiskt ledarskap.

Under dagarna kommer experter och lärorika praktikfall ge dig kunskap och konkreta verktyg som du har stor nytta av i din slöjdundervisning oavsett vilket material du arbetar med.

Missa inte våra specialerbjudanden!

Är ni två eller fler från samma skola som vill gå på hela konferensen? Ange rabattkoden SLÖJDKOLLEGOR som då ger 25% rabatt.

Kan du endast medverka en av dagarna? Ange kod DAG1-SLÖJD om du bara vill gå dag 1. Ange DAG2-SLÖJD om du endast kan vara med dag 2. Detta för att ta del av endagspris.

Slöjdlärardagarna blir en en digital konferens 2021

Vi på Teknologisk Institut erbjuder möjligheten att mötas digitalt, när rådande läge och restriktioner hindrar oss att ses. Den digitala konferensen blir ett värdefullt sätt att fortsätta att lära, inspireras och utbyta erfarenheter.

Under konferensen kan du:

- Följa föreläsningar och diskussioner digitalt via Zoom och du får en länk med instruktioner en vecka innan konferensens start. Du behöver inte ladda ner programmet på din dator!

- Ställa frågor och diskutera under föreläsningarna

- Nätverka med talare och deltagare under pauserna

Varmt välkommen!
Fabian Wingfors
Projektledare

Kontakt

Om du har frågor om konferensen, vänligen kontakta.

Verktyg för en framgångsrik undervisning

  • Bedömning och elevplanering
  • Slöjdens betydelse för individen och samhället
  • Idéutveckling utifrån en reviderad läroplan
  • Metoder för en digital arbetsprocess
  • Hållbara metoder för minskad miljöpåverkan

Dela sidan med dina vänner:

Program

  • Inloggning öppnar i Zoom
  • Konferensen inleds
  • Didaktiskt ledarskap som säkrar elevernas kunskapsutveckling
    • Vad innebär didaktiskt ledarskap och hur kan du systematiskt implementera detta i undervisningen?
    • Beprövade metoder och forskning som stöd för ditt ledarskap i slöjdsalen

    Ludvig Widén, lärare i bild och slöjd samt läromedelsförfattare, Kunskapsskolan i Norrköping
    Ludvig har skrivit boken Lärarens guide till slöjd och har en egen Youtubekanal där han flippar slöjdfilmer. Kanalen har närmare 2000 följare.

  • Betygssättningsprocessen och elevplaneringar

    Betygssättning är en process som börjar före första lektionen och avslutas efter sista lektionen. Vad är du som lärare skyldig att göra för att betygen ska bli rättssäkra och vad behöver du och dina ämneskollegor göra för att era betyg dessutom ska bli likvärdiga? Vilken information är du skyldig att ge dina elever och hur kan den informationen ges samt vilka effekter får den för eleverna?

    Under föreläsningen belyses följande frågor:

    • Vad menas med examinationsuppgifter och validitet?
    • Hur ska kunskapskraven i slöjd struktureras för att säkerställa att examinationsuppgifter blir valida?
    • Hur kan en uppgiftsspecifik bedömningsmall i slöjd se ut?
    • Vad är skillnaden mellan indikatorer och kunskapsomdömen?
    • Vad är skillnaden mellan kunskapsmatriser och bedömningsmatriser?
    • Hur kan en elevplanering i slöjd se ut?
    • Vilka effekter får en elevplanering som ger elever den information som skollagen kräver?


    Per Måhl, konsult inom bedömnings- och betygsättningsfrågor

    Per har arbetat som lärare och arbetar idag som konsult och föreläsare med fokus på bedömnings- och betygssättningsfrågor. Han har även arbetat som utredare på Skolinspektionen med kvalitetsgranskning av betygssättning och varit sakkunnig i politiska utredningar kring betyg.

  • Lunch
  • Idéutveckling och inspiration utifrån läroplanens centrala innehåll
    • Hur och varför? Konkreta arbetssätt för idéutveckling i slöjdundervisningen
    • Så kan du hjälpa eleverna i starten av ett nytt slöjdarbete
    • Kreativitet – vad är det och hur kan du utveckla kreativiteten med koppling till kursplanens syfte?
    • Lyckade exempel från undervisning, elevers arbeten samt reflektioner kring effekten av dessa


    Andreas Krüger, slöjdlärare, Hubertusgården

    Andreas har en bakgrund som möbelsnickare och utöver sitt arbete som lärare arbetar han med beskrivningar inom hårdslöjd och arbetsprocesser i Slöjdlexikon.

  • Slöjdresan – från inkluderingsprojekt till nytt läromedel
    • Så kan du arbeta med inkludering i slöjden
    • Elevens resa för att uppnå baskunskaper och basfärdigheter i slöjd
    • Ett komplett läromedel för åk. 3-6 - så är det uppbyggt
    • Tips och fallgropar för dig som vill göra eget läromedel

    Pia Alexisson, slöjdlärare inriktning trä och metall, Domarringens skola i Uppsala

    Pia har undervisat i slöjdämnet i 30 år i samtliga årskurser, särskolan och specialskolan. 2016 vann hon Helgepriset, ett stipendium som belönar särskilda insatser inom skolan.

  • Konferensens första dag avslutas
  • Slöjd och hjärnans utveckling – vilka samband finns?

    • Forskning kring hjärnans påverkan av handarbete
    • Så kan du använda forskningen för att motivera eleverna

    Greger Trobäck, ämneslärare slöjd, Staffanstorps kommun

    Greger är även redaktör och läromedelsutvecklare för Slöjd.nu.

  • Paus
  • Workshop: Att arbeta med och för hållbarhet i slöjdundervisningen

    Vad innebär ordet "hållbarhet"?

    • I slöjdsalen: Vilka är slöjdsalens "hållbara material"? Du får tips på vad och var du kan köpa in, men också generella tips på "bättre/sämre" när budgeten inte ger utrymme för det bästa.
    • I undervisningen: Diskussionsunderlag kopplat till hållbarhet. Konkreta slöjduppgifter som belyser hållbarhetsfrågor.
    • I samhället: Förutom att fördjupa oss i olika sätt att arbeta med hållbarhet i slöjdämnet så syr vi "Nålbrevet för en hållbarare värld". Vi pratar om hur det kan användas som arbetsområde i slöjdundervisningen. Medan vi slöjdar finns utrymme för diskussion.


    Workshopen leds av Mi Möller, lärare och utbildad textilslöjdare, Slöjd.nu
    Mi är verksam på Slöjd.nu med läromedelsutveckling och brinner för hållbarhetsfrågor inom slöjd. Hon lever i hållbarhetens tecken och har bland annat byggt upp en gård med stark inspiration av permakultur.

  • Lunch
  • Fortsättning Workshop
  • Workshop: Att arbeta med och för hållbarhet i slöjdundervisningen

    Att arbeta med och för hållbarhet i slöjdundervisningen

    Vad innebär ordet "hållbarhet"?

    • I slöjdsalen: Vilka är slöjdsalens "hållbara material"? Du får tips på vad och var du kan köpa in, men också generella tips på "bättre/sämre" när budgeten inte ger utrymme för det bästa.
    • I undervisningen: Diskussionsunderlag kopplat till hållbarhet. Konkreta slöjduppgifter som belyser hållbarhetsfrågor.
    • I samhället: Förutom att fördjupa oss i olika sätt att arbeta med hållbarhet i slöjdämnet så syr vi "Nålbrevet för en hållbarare värld". Vi pratar om hur det kan användas som arbetsområde i slöjdundervisningen. Medan vi slöjdar finns utrymme för diskussion.

    Workshopen leds av Mi Möller, lärare och utbildad textilslöjdare, Slöjd.nu


    Mi är verksam på Slöjd.nu med läromedelsutveckling och brinner för hållbarhetsfrågor inom slöjd. Hon lever i hållbarhetens tecken och har bland annat byggt upp en gård med stark inspiration av permakultur.

Visa mer

Ska du delta?

Priser

Alla priser är exkl. moms

6.750
SEK
1.195
SEK