Utbildningar

Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.
 

Slöjdlärardagarna

2 dagar konferens i Stockholm

13-14 oktober 2020

Kan vi hjälpa dig?

  • Rådmansgatan 38
  • 113 57Stockholm
Google MapsApple MapsRejseplanenParkering

Slöjdlärardagarna - mötesplatsen för dig som arbetar med slöjd i skolan.Konferensen livestreamas och du väljer själv om du vill delta på plats eller på distans!

Den nya läroplanen för slöjd revideras på nytt vilket ställer högre krav på dig som lärare att uppdatera dina kunskaper och utveckla dina undervisningsmetoder. Samtidigt blir hållbarhetstänket en viktigare del inom alla delar av samhället. Det gäller även inom skolan och där har slöjden och du som lärare en betydande roll.

Hur kan du till exempel anpassa ditt ledarskap och arbeta med kreativ idéutveckling med utgångspunkt i läroplanens centrala innehåll? Hur påverkas hjärnan av handarbete i en tid av digitaliserat konsumtionssamhälle? Det är några av de frågor som tas upp på den nya konferensen Slöjdlärardagarna. Du kommer få konkreta tips och verktyg för hur du kan optimera din planering och betygssättningsprocess utifrån läroplanen med bland annat digitala verktyg, kunskapsmatriser och ett didaktiskt ledarskap.

Under dagarna kommer experter och lärorika praktikfall ge dig kunskap och konkreta verktyg som du har stor nytta av i din slöjdundervisning oavsett vilket material du arbetar med.

Missa inte våra specialerbjudanden!

Är ni två eller fler från samma skola som vill gå på hela konferensen? Ange rabattkoden SLÖJDKOLLEGOR som då ger 25% rabatt.

Kan du endast medverka en av dagarna? Ange kod DAG1-SLÖJD om du bara vill gå dag 1. Ange DAG2-SLÖJD om du endast kan vara med dag 2. Detta för att ta del av endagspris.

Varmt välkommen!
Fabian Wingfors
Projektledare

Konferensen livestreamas och du väljer själv om du vill delta på plats eller på distans!

Med tanke på den rådande situationen i samhället har vi vidtagit åtgärder för att du tryggt ska kunna delta – på plats i konferenslokalen eller på distans via länk. Du väljer själv!

På plats

Konferensen kommer att äga rum i Stockholm, där vi erbjuder ett begränsat antal deltagare att medverka i konferenslokalen. Några av de åtgärder vi vidtagit här är att vi:

  • Vi erbjuder endast ett begränsat antal deltagare att delta.
  • Vi håller avstånd mellan sittplatserna och uppmanar deltagare, föreläsare och medarbetare att hålla avstånd till sina medmänniskor samt att undvika köbildning i samband med kaffepauser och lunch.
  • Vi uppmanar alla att tvätta händerna ofta och att använda handsprit.
  • Vi ber dig stanna hemma om du känner dig sjuk! - Även om du bara känner dig lite förkyld.

På distans

I det digitala formatet följer du istället konferensen på distans via en länk, som vi skickar till dig inför konferensen. Precis som vid en vanlig konferens kommer du att ha möjlighet att ställa frågor, nätverka och interagera med våra talare, partners och andra deltagare.

Kontakt

Om du har frågor om konferensen, vänligen kontakta.

Verktyg för en framgångsrik undervisning

  • Bedömning och elevplanering
  • Slöjdens betydelse för individen och samhället
  • Idéutveckling utifrån en reviderad läroplan
  • Metoder för en digital arbetsprocess
  • Hållbara metoder för minskad miljöpåverkan

Dela sidan med dina vänner:

Program

  • Registrering med kaffe och smörgås
  • Konferensen inleds
  • Slöjdens betydelse för individen och samhället
    • Slöjdens samhällsnytta ur ett historiskt perspektiv
    • Hur påverkar slöjden samhället och individen idag?
    • Framtidens slöjd – hur kommer den se ut?

    Representant från Slöjd Stockholm och Stockholms läns museum.

  • Betygssättningsprocessen och elevplaneringar

    Betygssättning är en process som börjar före första lektionen och avslutas efter sista lektionen. Vad är du som lärare skyldig att göra för att betygen ska bli rättssäkra och vad behöver du och dina ämneskollegor göra för att era betyg dessutom ska bli likvärdiga? Vilken information är du skyldig att ge dina elever och hur kan den informationen ges samt vilka effekter får den för eleverna?

    Under föreläsningen belyses följande frågor:

    • Vad menas med examinationsuppgifter och validitet?
    • Hur ska kunskapskraven i slöjd struktureras för att säkerställa att examinationsuppgifter blir valida?
    • Hur kan en uppgiftsspecifik bedömningsmall i slöjd se ut?
    • Vad är skillnaden mellan indikatorer och kunskapsomdömen?
    • Vad är skillnaden mellan kunskapsmatriser och bedömningsmatriser?
    • Hur kan en elevplanering i slöjd se ut?
    • Vilka effekter får en elevplanering som ger elever den information som skollagen kräver?


    Per Måhl, konsult inom bedömnings- och betygsättningsfrågor

    Per har arbetat som lärare och arbetar idag som konsult och föreläsare med fokus på bedömnings- och betygssättningsfrågor. Han har även arbetat som utredare på Skolinspektionen med kvalitetsgranskning av betygssättning och varit sakkunnig i politiska utredningar kring betyg.

  • Lunch
  • Idéutveckling och inspiration utifrån läroplanens centrala innehåll
    • Hur och varför? Konkreta arbetssätt för idéutveckling i slöjdundervisningen
    • Så kan du hjälpa eleverna i starten av ett nytt slöjdarbete
    • Kreativitet – vad är det och hur kan du utveckla kreativiteten med koppling till kursplanens syfte?
    • Lyckade exempel från undervisning, elevers arbeten samt reflektioner kring effekten av dessa


    Andreas Krüger, slöjdlärare, Hubertusgården

    Andreas har en bakgrund som möbelsnickare och utöver sitt arbete som lärare arbetar han med beskrivningar inom hårdslöjd och arbetsprocesser i Slöjdlexikon.

  • Slöjdresan – från inkluderingsprojekt till nytt läromedel
    • Så kan du arbeta med inkludering i slöjden
    • Elevens resa för att uppnå baskunskaper och basfärdigheter i slöjd
    • Ett komplett läromedel för åk. 3-6 - så är det uppbyggt
    • Tips och fallgropar för dig som vill göra eget läromedel

    Pia Alexisson, slöjdlärare inriktning trä och metall, Domarringens skola i Uppsala

    Pia har undervisat i slöjdämnet i 30 år i samtliga årskurser, särskolan och specialskolan. 2016 vann hon Helgepriset, ett stipendium som belönar särskilda insatser inom skolan.

  • Eftermiddagskaffe
  • Didaktiskt ledarskap som säkrar elevernas kunskapsutveckling
    • Vad innebär didaktiskt ledarskap och hur kan du systematiskt implementera detta i undervisningen?
    • Beprövade metoder och forskning som stöd för ditt ledarskap i slöjdsalen

    Ludvig Widén, lärare i bild och slöjd samt läromedelsförfattare, Kunskapsskolan i Norrköping

    Ludvig har skrivit boken Lärarens guide till slöjd och har en egen Youtubekanal där han flippar slöjdfilmer. Kanalen har närmare 2000 följare.

  • Konferensens första dag avslutas
  • Slöjd och hjärnans utveckling – vilka samband finns?

    • Forskning kring hjärnans påverkan av handarbete
    • Så kan du använda forskningen för att motivera eleverna

    Marcus Vildir, illustratör och slöjdlärare, Tyresö skola

    Marcus driver den egna Youtubekanalen ”Verktygsväggen med Marcus Vildir” som har över 1200 prenumeranter.

  • Förmiddagskaffe
  • Implementering av digitala verktyg genom hela arbetsprocessen
    • Digital dokumentation och kommunikation mellan lärare och elev
    • Konkreta tips för hur digitala medel kan användas i planering och utvärdering utifrån det centrala innehållet
    • Det pedagogiska rummet - viktigt även i en digital värld

    Marcela Astudillo, kommunövergripande förstelärare i slöjd, Huddinge kommun

  • Workshop: Att arbeta med och för hållbarhet i slöjdundervisningen

    Att arbeta med och för hållbarhet i slöjdundervisningen

    Vad innebär ordet "hållbarhet"?

    • I slöjdsalen: Vilka är slöjdsalens "hållbara material"? Du får tips på vad och var du kan köpa in, men också generella tips på "bättre/sämre" när budgeten inte ger utrymme för det bästa.
    • I undervisningen: Diskussionsunderlag kopplat till hållbarhet. Konkreta slöjduppgifter som belyser hållbarhetsfrågor.
    • I samhället: Förutom att fördjupa oss i olika sätt att arbeta med hållbarhet i slöjdämnet så syr vi "Nålbrevet för en hållbarare värld". Vi pratar om hur det kan användas som arbetsområde i slöjdundervisningen. Medan vi slöjdar finns utrymme för diskussion.

    Workshopen leds av Mi Möller, lärare och utbildad textilslöjdare, Slöjd.nu


    Mi är verksam på Slöjd.nu med läromedelsutveckling och brinner för hållbarhetsfrågor inom slöjd. Hon lever i hållbarhetens tecken och har bland annat byggt upp en gård med stark inspiration av permakultur.

Visa mer

Ska du delta?

Priser

Alla priser är exkl. moms

2020-03-18 och 2020-09-04
4.950
SEK
995
SEK
2020-09-05 och 2020-09-18
5.950
SEK
1.095
SEK
2020-09-19
6.750
SEK
1.195
SEK