Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.

Hur har distansundervisningen påverkat eleverna med problematisk skolfrånvaro

Vår kursledare Eric Donell utvärderar och ser framåt

Här finns vi
Carin  Wikström

Kontakta oss

  • Vallgatan 14
  • 411 16 Göteborg
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Rådmansgatan 38
  • 113 57 Stockholm
Google MapsApple MapsRejseplanen

Distansundervisningen till följd av pandemin har påverkat alla elever, speciellt i högstadiet och på gymnasiet. Det har varit en utmaning för både skolan och eleverna att upprätthålla motivationen och en normal undervisningstakt, och många har känt sig ensamma och isolerade. Speciellt utmanade kan det vara för vissa sårbara elevgrupper. Hur påverkas de elever som redan innan pandemin var s.k. hemmasittare med en problematisk skolfrånvaro?

Vi ställde frågan till vår kursledare Eric Donell, föreläsare med mångårig erfarenhet av att utbilda skolpersonal om elever med särskilda behov. Han är vice ordförande för Riksförbundet Attention och arbetar till vardags som sjuksköterska på BUP.
Eric håller kursen Problematisk skolfrånvaro. Läs mer om kursen här!

 

Hur har eleverna med frånvaroproblematik påverkats av distansundervisningen?

Det är mycket individuellt, en del har upplevt att de kan medverka på samma villkor som andra, medan det flesta, som redan innan hade svårigheter att ta till sig undervisning på egen hand har fått det ännu svårare. Det är också en uppenbar risk att de som varit i farozonen tidigare för problematisk skolfrånvaro nu har hamnat mitt i det.

Vad är ditt förslag till hur man fångar upp dessa elever under den tid som skolan måste ske helt eller delvis på distans?  Och hur ska man kunna stötta dessa elever när skolan börjar återgå till en mer normal närvaro?

Precis som innan pandemin är de två viktigaste sakerna att göra en ångestkartläggning och att arbeta med anpassningar. Båda dessa måste vara på plats innan man kan tro att det ska gå att arbeta på ett bra sätt med återinskolning. Annars kan man i värsta fall förvärra situationen. Det här har tyvärr inte alls skett i den utsträckning som det skulle behövas och som skollagen talar om.
Men kanske kan pandemin få vara en väckarklocka?

Anmäl dig till kursen här!

 

GDPR, Eric Donell, Specialpedagogik i förskolan

 

Namn: Eric Donell

Sysselsättning: NPF-föreläsare, sjuksköterska på BUP och vice ordförande i Riksförbundet Attention

www.ericdonell.se

Kursledare på kursen Problematisk skolfrånvaro