Utbildningar

Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.
 

NYHET
Offentlig upphandling grundkurs

Pris: 10 995 SEK, 2 dagar

Nästkommande tillfälle:
Göteborg   26-27 november 2019

Kursnr: 281

Se alla tillfällen

Lär dig hur du genomför en god affär inom ramen för offentlig upphandling

Att arbeta med offentlig upphandling är komplext och det är flera saker som du måste ta hänsyn till för att göra en bra affär. Under denna kurs kombineras LOU med det affärsmässiga så att du får en stabil grund för att kunna genomföra lyckade och hållbara upphandlingar. Stor vikt kommer att läggas på upphandlingsprocessen i praktiken. Varje del i kursen kommer att innehålla en genomgång av praktiska verktyg, tillämpliga regler, praktiska övningar och det affärsmässiga sättet att hantera en frågeställning.

Efter utbildningen kommer du ha fått inblick i hur du på ett bra sätt kan genomföra upphandlingar för bästa resultat. Då får också med dig verktyg som är direkt användbara i ditt upphandlingsarbete, oavsett om du driver stora upphandlingsprojekt eller bara ansvarar för vissa delar i upphandlingen.

Målgrupp: För dig som är ny i rollen som upphandlare, inköpare och de som kommer i kontakt med upphandling. Inga förkunskaper krävs.

Vi erbjuder också en fördjupningskurs inom offentlig upphandlig. Klicka här för att läsa mer om den kursen.

Läs hela utbildningens upplägg >>
Inledning och grunder
Vad innebär offentlig upphandling?
Upphandlarens roll
Överblick av inköpsprocessen
Samspelet mellan beställare/köpare och leverantör
Vilka är de grundläggande reglerna inom offentlig upphandling och hur ska du förhålla dig till dem?

Behovsanalys

Hur gör du en behovs- och målanalys?
Upphandlarens roll i förhållande till organisationen

Marknadsanalys

Hur får du kunskap om olika marknader?
Så för du dialog med leverantörer
Vad får du egentligen prata med leverantörer om?

Riskanalys

Vilka risker innebär din upphandling?
Hur får du fram riskerna och hur hanterar du dem?

Att ta fram ett förfrågningsunderlag

Vad är ett förfrågningsunderlag och vilka delar består det av?
Hur gör du när förfrågningsunderlaget tas fram?
Praktisk metod för att ta fram krav och för att kvalitetssäkra innehållet
Vilka krav får du ställa på leverantören?
Vilka krav kan du ställa på den vara eller tjänst du ska köpa?
Metoder för att lyckas ta fram ett bra underlag i tid
Upphandlingsformer
-Tröskelvärden och beräkning av kontraktsvärde
-Upphandlingsförfaranden

Direktupphandling

Vad är direktupphandling?
Hur hanterar du direktupphandling enligt regelverket och samtidigt affärsmässigt och effektivt?

Prövning och utvärdering av anbud

Skillnaden mellan prövning och utvärdering av anbud
Hur väljer du utvärderingskriterier?
Utvärderingsmodellen – vad ska du tänka på?

Avtalsarbete

Hur skriver du ett bra avtal – hur ser metoden ut och vad är centralt?
Relationen mellan avtalet och LOU
Uppstart efter avtalsspärren
Tillämpning av avtalet, vanliga frågor
Ändring av ett ingånget avtal, vad får du egentligen göra?
Uppföljning av avtalet – hur går du tillväga?
Informationsinsamling inför nästa upphandling
Vad är ett ramavtal och hur skiljer den sig från leveransavtal?

Hantering av konkurrensutsättningen

Vad gör du under konkurrensutsättningen?
Hur ska du hantera dialog med leverantörer under konkurrensutsättningen?
Vad är tillåtet enligt LOU under denna period?
Inkomna anbud – hantering och genomgång för att veta vilka anbud som uppfyller kraven och vilket som är bäst
Förtydliganden och kompletteringar av inkomna anbud, vad är egentligen möjligt?
Tilldelning av kontrakt och debriefing av anbudsgivare

Överprövning

Vad kan en missnöjd leverantör göra?
Hur ska du agera om en leverantör begär överprövning?

Kursledare:

Björn Bergström

björn

Björn Bergström har lång erfarenhet av offentlig upphandling och har arbetat i 15 år som jurist och chef inom staten med fokus på offentliga affärer och kommersiell avtalsrätt. Björn har en omfattande praktisk erfarenhet av att genomföra alla delar av en offentlig upphandling, genomföra utbildningar och rådgivningsarbete. Han företräder såväl upphandlande myndigheter och enheter som leverantörer, och tjänsterna omfattar hela eller delar av upphandlings- och anbudsprocessen. Björn är frekvent anlitad som ombud i överprövningsprocesser, som rådgivare och som föreläsare. Björn är också medförfattare till boken ”Tio principer för en framgångsrik upphandling”.

Egil Nylén

egil offentlig upphandling grundkurs 2019

Egil Nylén har 23 års erfarenhet av den offentliga affären. Han har varit upphandlingschef på Region Siljan och även haft den rollen på Gästrike inköp. Därefter arbetade han som upphandlingschef i Umeå kommun i 9 år. Han har arbetat som upphandlingskonsult och genomfört många upphandlingar och har erfarenhet av att arbeta på Upphandlingsmyndigheten. Egil har också suttit i SOI:s styrelse i många år och arbetat med att lyfta aktuella frågor för att hela tiden ligga i framkant. Idag arbetar Egil som strategiskinköpare på stålkoncernen Sandvik.

Om du har frågor om kursen, vänligen kontakta
Dela sidan med dina vänner:

Pris och datum

SEK 10 995 exkl. moms

2 dagar 

  • 26-27 november 2019:26/11 - 27/11 2019:

     Göteborg

    Platser kvar
  • 2-3 december 2019:02/12 - 03/12 2019:

     Stockholm

    Platser kvar
  • 10-11 mars 2020:10/3 - 11/3 2020:

     Göteborg

    Platser kvar
  • 17-18 mars 2020:17/3 - 18/3 2020:

     Stockholm

    Platser kvar

Av- och ombokningsregler

För mer information om våra av- och ombokningsregler läs mer här

Kan vi hjälpa dig?