Utbildningar

Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.
 

NYHET
NO-dagarna

2 dagar Konferens i Stockholm

12-13 november 2019

Kan vi hjälpa dig?

  • Rådmansgatan 38
  • 113 57Stockholm
Google MapsApple MapsRejseplanenParkering

Kreativ och inspirerande NO-undervisning

Konferensen är speciellt framtagen för dig som arbetar som lärare i åk 6–9 eller som gymnasielärare i NO-ämnena.

Under två fullmatade dagar får du lyssna till föreläsningar, delta i workshops och utbyta erfarenheter med lärare från andra skolor. Du får bland annat tips på hur du kan utveckla undervisningen med hjälp av digitala verktyg, hur du kan skapa en kreativ och inspirerande NO-undervisning samt hur du kan använda ett undersökande arbetssätt för att främja elevernas förståelse och slutledningsförmåga. Du får också tips på experiment att göra i klassrummet med enkla medel.

Efter dagarna har du fått med dig inspiration, undervisningsidéer och praktiska tips att använda i undervisningen!

Är du medlem i Lärarnas Riksförbund?
Ange kod LR15 för att få 15% rabatt

Skräddarsy din konferens – välj inriktning dag 2

Varmt välkommen!

Plats för konferensen: Garnisonen (Karlavägen 100, Stockholm)

Kontakt

Om du har frågor om konferensen, vänligen kontakta.

Lär dig mer om:

  • Experiment att utföra i klassrummet med enkla medel
  • Hur det laborativa och digitala arbetet kan mötas i klassrummet
  • Intresseväckande och elevnära kemi- och fysikundervisning
  • Att använda ett undersökande arbetssätt i undervisningen
  • Metoder för rättvis bedömning och betygsättning

Dela sidan med dina vänner:

Konferensen startar om

Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Några av våra talare

9253

Så kan du arbeta med digitala verktyg i NO-undervisningen

Camilla Askebäck Diaz, förstelärare i digitala verktyg samt Ma/NO-lärare, Södermalmsskolan.

9239

Workshop! Exempel på undersökningar och laborationer som lyfter din undervisning

Hans Persson, lektor, läromedelsförfattare och inspiratör.

9250

Ett undersökande arbetssätt– att utveckla elevernas förståelse, slutledningsförmåga och resonerande

Christofer Danielsson, Ma/NO/tk-lärare åk 7–9, Sundbyskolan.

9254

Hur gör du fysikundervisningen mer intresseväckande och elevnära?

Jenny Jansson, förstelärare i naturvetenskap, VBU Ludvika. Jenny är även spaceambassadör och lärarfortbildare för Europeiska rymdorganisationens utbildningsavdelning i norden.

9255

Ämnesintegrerad sexualundervisning – hur?

Kalle Norwald, socionom, terapeut och auktoriserad sexolog. Kalle har lång erfarenhet av att sexualupplysa både elever och lärare på grund- och gymnasieskola.

9256

Så gör du kemiundervisningen kreativ och lustfylld för eleverna

Lars Eriksson, universitetslektor, institutionen för material- och miljökemi, Stockholms universitet. Han arbetar också på kemilärarnas resurscenter som ger stöd åt kemilärare i grundskolan och på gymnasiet.

9260

Tips på experiment och undersökningar eleverna kan göra i sina gymnasiearbeten

Magnus Dahlström, förstelärare i matematik och fysik, Pauliskolan, Malmö.

9261

Så kan du programmera i teknik

Martin Blom Skavnes, NO/teknik-lärare, Påvelundsskolan, åk 7–9. Martin har arbetat med Arduino, Scratch och Microbit i sin teknikundervisning samt skrivit flera läromedel i programmering.

Program

  • Registrering med kaffe och smörgås
  • Konferensen inleds
  • Bedömning och betygsättning i NO-ämnena – värdefulla tips och konkreta verktyg
    • Hur kan du arbeta med formativ bedömning som redskap för kunskapsutveckling?
    • Vad behöver vi tänka på för att våra bedömningar ska vara likvärdiga och rättssäkra?
    • Så kan du tänka vid bedömning av nivå på olika elever
    • Aktuell forskning inom bedömning och betygsättning för elever i åk 6–9 och på gymnasiet

    Anna Karlefjärd, doktorand, Karlstads universitet

    Anna har sin bakgrund som gymnasielärare med undervisningserfarenhet från både högstadiet och gymnasiet. Hon är idag doktorand vid Karlstads universitet där hon forskar om bedömning och skolutvecklingsfrågor.

  • Ett undersökande arbetssätt – att utveckla elevernas förståelse, slutledningsförmåga och resonerande
    • Hur du kan göra laborerandet mer utmanande med hjälp av ett undersökande arbetssätt
    • Ta del av undersökningsuppgifter och metoder som utmanar elevers tänkande och förmåga att förstå sammanhang
    • Så kan eleverna lära sig naturvetenskapliga begrepp och förstå fenomen
    • Undersökande arbetssätt som ”datalogiskt tänkande”
    • Enkla praktiska övningar där du får testa på att skapa egna undersökningar/frågeställningar

    Christofer Danielsson, ma/NO/tk-lärare åk 7–9, Sundbyskolan

    Christofer har arbetat med det undersökande arbetssättet under tio års tid. Han belönades med Ingvar Lindqvistpriset i kemi 2013 för bland annat sitt arbete med det undersökande arbetssättet.

  • Lunch
  • Så gör du kemiundervisningen kreativ och lustfylld för eleverna
    • Hur väcker du elevernas intresse för kemiämnet?
    • Så kan du utgå från elevernas frågor och förkunskaper
    • Ha fokus på några viktiga begrepp – försök inte täcka allt!
    • Konkreta labbtips som du kan använda i undervisningen

    Lars Eriksson, universitetslektor, institutionen för material- och miljökemi, Stockholms universitet

    Lars har lång erfarenhet av olika former av lärarutbildningar och arbetar också på kemilärarnas resurscenter, www.kru.su.se, som ger stöd åt kemilärare i grundskolan och på gymnasiet. Deras syfte är att främja en stimulerande, intressant och aktuell undervisning i kemi.

  • Eftermiddagskaffe
  • Exempel på undersökningar och laborationer som lyfter din undervisning

    Hur kan du ge undervisningen ett lyft och få goda resultat med hjälp av elevnära och meningsfulla experiment och undersökningar? Låt dig inspireras av väl utprövade, enkla och innovativa experiment som ger liv åt det teoretiska innehållet och prova själv olika laborationer som passar bra att göra i klassrummet.

    Ur innehållet:

    • Hur hinner du med att både planera, genomföra och utvärdera undersökningar och experiment?
    • Så kan laborationer ge liv åt det teoretiska innehållet
    • Tips på experiment att göra i klassrummet med enkla medel
    • Prova på olika undersökningar som du kan göra med eleverna

    Hans Persson, lektor, läromedelsförfattare och inspiratör

    Hans har gedigen erfarenhet från arbete som grundskollärare inom NO-ämnena och som lärarutbildare. Han har förmågan att ge lust och inspirera till skolutveckling inom NO och hans idéer har fått stor spridning via böcker, tv-program och föreläsningar både i Sverige och utomlands.

  • Välj vilket spår du vill medverka på dag 2
    Spår 1

    9:00 – 10:00 Ämnesintegrerad sexualundervisning – hur?

    • Vilka är faktorerna för en framgångsrik sexualundervisning?
    • Vad kan upplevas som utmanande i undervisningen och hur hanterar du det?
    • Hur kan du arbeta ämnesövergripande med sexualundervisning i åk 6–9?

    Kalle Norwald, socionom, terapeut och auktoriserad sexolog

    Kalle har lång erfarenhet av att sexualupplysa både elever och lärare på grund- och gymnasieskola.

    10:00 Förmiddagskaffe

    10:30 – 11:30 Så kan du programmera i teknik

    • Hur påverkas teknikämnet när mer fokus läggs på programmering?
    • Så skapar du intresseväckande tekniklektioner och bra progressioner för elever i åk 6–9
    • Tips på material som passar bra att använda i undervisningen

    Martin Blom Skavnes, NO/teknik-lärare, Påvelundsskolan, åk 7–9

    Martin har arbetat med Arduino, Scratch och Microbit i sin teknikundervisning samt skrivit flera läromedel i programmering.

    Spår 2

    9:00 – 10:00 Tips på experiment och undersökningar eleverna kan göra i sina gymnasiearbeten

    • Vad är viktigt att tänka på vid naturvetenskapliga undersökningar i gymnasiearbetet?
    • Konkreta förslag på undersökningar elever kan göra
    • Erfarenheter från att handleda elever inom kemi, fysik och biologi

    Magnus Dahlström, förstelärare i matematik och fysik, Pauliskolan, Malmö

    10:00 Förmiddagskaffe

    10:30 – 11:30 Hjärnforskning och inlärning hos barn och tonåringar – kognitiva förutsättningar, personlighet och motivation

    • Effektiva inlärningsstrategier som du kan använda i undervisningen
    • Betydelsen av elevers kognition och personlighet för inlärning
    • Varför väljer vissa elever mindre effektiva lärandestrategier?

    Bert Jonsson, professor i beteendevetenskapliga mätningar, institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet

  • Lunch
  • Hur gör du fysikundervisningen mer intresseväckande och elevnära?
    • Hur kan du väcka elevernas intresse för ämnet?
    • Hur kan du koppla fysikundervisningen till aktuella händelser i samhället?
    • Så förbättrar du elevernas förståelse för fysik – tips till din undervisning
    • Så kan du med hjälp av dagens teknik skapa intressanta fysiklektioner
    • Elever på olika kunskapsnivåer – hur skapar du en undervisning som passar alla elever?

    Jenny Jansson, förstelärare i naturvetenskap, VBU Ludvika

    Jenny är även spaceambassadör och lärarfortbildare för Europeiska rymdorganisationens utbildningsavdelning i norden.

    Deltagarna uppmanas ta med sig dator eller ipad till föreläsningen för bästa upplevelse.

  • Eftermiddagskaffe
  • Så kan du arbeta med digitala verktyg i NO-undervisningen

    Hur kan det laborativa och digitala arbetet möta varandra i klassrummet? Hur kan de tillsammans skapa goda förutsättningar för lärande?

    Under detta interaktiva pass varvar vi föreläsningar med praktiska övningar och diskussioner och du får tips på när digitala verktyg kan skapa interaktion och motivation hos eleverna.

    Ur innehållet:

    • Hur skapar du en varierad undervisning med digitala verktyg?
    • Så kan du öka elevernas motivation och intresse för NO-ämnena
    • Responssystem för att öka interaktion i klassrummet
    • Praktiska exempel på digitala verktyg, appar och hjälpmedel som lyfter din NO-undervisning
    • Prova på olika digitala verktyg som lyfter din undervisning

    Camilla Askebäck Diaz, förstelärare i digitala verktyg samt Ma/NO-lärare, Södermalmsskolan

    Camilla jobbar även som utbildningskonsult och är medförfattare till Surfplattan i undervisningen och Vi får det att funka. Hon blev utsedd till Sveriges bästa lärare av Sydsvenska Handelskammaren 2016.

  • Konferensen avslutas och dagarna sammanfattas
Visa mer

Ska du delta?

Partners

I samarbete med

Priser

Alla priser är exkl. moms

2019-05-17 och 2019-09-13
4.980
SEK
2019-09-13 och 2019-10-11
5.580
SEK
2019-10-12
6.180
SEK