Möt Anna Kleinwichs, copywriter och digital strateg - Intervju - Anna Kleinwichs - workshopledare på Framtidens kommunikatör

Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.

Intervju - Anna Kleinwichs - workshopledare på Framtidens kommunikatör

Om vikten av uthållighet, nyfikenhet och kunskap för att ta vara på möjligheterna med den snabba teknikutvecklingen och konsumenternas föränderliga beteende

Här finns vi
Lena  Mårtensson

Kontakta oss

  • Vallgatan 14
  • 411 16 Göteborg
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Rådmansgatan 38
  • 113 57 Stockholm
Google MapsApple MapsRejseplanen

Vi ställde några frågor till Anna Kleinwichs Magnusson på Stockholms skrivbyrå.
Anna leder workshopen Målgruppsanalys på konferensen Framtidens kommunikatör.

 

Vad har du för förväntningar på konferensen?

Det ska bli så intressant att träffa kommunikatörer som står inför samma typ av utmaningar och få höra andra föreläsare dela med sig av kunskap och erfarenheter. 

Vilka anser du är de största utmaningarna inom kommunikation? Varför? 

En av de största utmaningarna idag är nog att det finns så många olika sätt att göra saker på. Det gäller att förstå, välja väg och vara tålmodig och uthållig för att lyckas. När både tekniken och konsumenternas beteende förändras snabbt gäller det att vara nyfiken och hela tiden skaffa ny kunskap för att hänga med i svängarna. Stora verksamheter med långa beslutsvägar och invanda sätt att arbeta står inför större utmaning än de små och snabba.  

Vad anser du är de största möjligheterna inom kommunikation? Varför?

Världen krymper, nya marknader öppnar sig och för den som har ett intresse för den digitala världen finns inga gränser för vad man kan hitta på. Teknik och digitala verktyg gör att vem som helst kan sätta ihop en webbplats, starta en webbshop eller en egen Youtubekanal, blogg eller podd. Möjligheterna är enorma för den som kan bestämma sig för vad som ska göras och har kunskap och förståelse för marknadsföring och kommunikation i digitala kanaler. 

Varför ska man komma på konferensen och gå på din workshop? Vad får deltagarna med sig?

Under min workshop kommer vi att djupdyka i hur man kan arbeta smart med målgrupper och personas och hitta metoder för att nå fram till målgrupper av olika slag. Vi kommer även att gå igenom hur man får till effektiv textproduktion och hittar ett gemensamt tonläge när man är flera som skriver texter tillsammans. Jag blandar föreläsning med diskussioner och övningar. Målet är att alla ska gå därifrån med konkreta arbetsverktyg, nya idéer och lust att komma igång!

Vilket är ditt bästa tips till den som vill utvecklas vidare med sin kommunikation?

Lyssna och var nyfiken. Idag är det så stort fokus på att vi ska höras, synas och publicera i snabb takt. Jag skulle vilja slå ett slag för att lyssna och tänka efter. Gå tillbaka till grundfrågorna: Vad vill vi uppnå? Hur kan vi hjälpa våra målgrupper? Vilken väg är bäst att ta? Att diskutera hur andra har gjort, ta någon kurs och hålla ögonen öppna för nya beteenden är såklart också bra för nya tankar och inspiration!

Anna Kleinwichs_Framtidens kommunikatör

Anna Kleinwichs Magnusson är copywriter och digital strateg. Hon undervisar i copywriting hos Berghs och driver Stockholms Skrivbyrå och Knack Rekrytering. Anna har arbetat med digital kommunikation för skilda målgrupper, branscher och kunder under snart 20 år.