Utbildningar

Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.
 

Matematik på gymnasiet - fokus programmering & digitala verktyg

2 dagar Konferens i Stockholm

24-25 september 2019

Kan vi hjälpa dig?

  • Rådmansgatan 38
  • 113 57Stockholm
Google MapsApple MapsRejseplanenParkering

Så får du in programmering och digitala verktyg på ett naturligt sätt i matematikundervisningen!

Succékonferensen är tillbaka med nya inspirerande föreläsningar och workshops. Hösten 2018 infördes programmering i matematikundervisningen på gymnasiet för att stärka elevernas digitala kompetens och göra dem väl förberedda för framtidens arbetsmarknad. Har du och din skola förutsättningarna som krävs för att fortsätta detta arbetet?

Under två lärorika dagar får du chansen att lyssna till ledande experter inom skolvärlden och ta del av framstående praktikfall från verkligheten. Du får tips när det passar bra att använda programmeringsuppgifter inom matematiken och du får själv prova på olika programmeringsbaserade matematikuppgifter. Efter dagarna har du fått med dig ny kunskap, klassrumsnära tips och konkreta exempel att tillämpa direkt när du kommer tillbaka till skolan.

Medlem i Lärarnas Riksförbund?
Uppge bokningskod LR15 för 15%rabatt på konferensen

Om du har frågor om kursen, vänligen kontakta

Lär dig mer om:

  • Programmeringsbaserade uppgifter att tillämpa i klassrummet
  • Prova på olika problemlösnings- och modelleringsuppgifter
  • Digitala verktyg för rolig och lättbegriplig matematik
  • Så kommer du igång med Python med hjälp av exempelkod
  • GeoGebra som verktyg i matematikundervisningen

Dela sidan med dina vänner:

Konferensen startar om

Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Några av våra talare

8995

Matematisk problemlösning & modellering med hjälp av programmering – strategier & exempel att tillämpa i undervisningen

Magnus Dahlström, förstelärare i matematik, Pauliskolan, Malmö

8996

Matematikundervisning med stöd av digitala verktyg – praktiska exempel

Sabine Louvet, lärare i matematik & NO, Äppelviksskolan (Foto Marcus Gustafsson)

8997

Att introducera programmering i Python – motiverande exempel att använda i undervisningen

Elin Gawell, leg. gymnasielärare i matematik & fil. lic i matematik, Gustavsbergs gymnasium, G2

8998

Hur får du in programmering i matematikundervisningen på ett naturligt sätt?

Mikael Tylmad, systemadministratör & programmeringslärare på gymnasienivå

8999

Hur du använder GeoGebra för att möta de nya kraven på digitalisering i ämnesplanen

Johan Bergström, lärare i matematik & spanska, Wisbygymnasiet. ”Årets gymnasielärare” 2018

9000

Hur testar du elevernas kunskaper i programmering?

Sofia Wilson, lärare i programmering, Pauliskolan, Malmö

9001

Nya perspektiv på ekvationer med programmering

Daniel Barker, läromedelsutvecklare, Natur & Kultur

9002

Tips på program & uppgifter som passar bra att använda i programmeringsundervisningen

Magnus Dahlström, förstelärare i matematik, Pauliskolan, Malmö

Program

  • Registrering med kaffe & smörgås
  • Moderatorn inleder konferensen
  • Hur får du in programmering i matematikundervisningen på ett naturligt sätt?

    • Vad är viktigt att tänka på när du planerar lektioner som inkluderar programmering?
    • Inom vilka delar och områden av matematiken kan du på ett naturligt sätt arbeta med programmeringsuppgifter?
    • Vad krävs av dig som lärare och vad kan du kräva av eleverna?
    • När tiden är knapp – hur hinner du lära ut programmering i matematikundervisningen?

    Mikael Tylmad, systemadministratör & programmeringslärare på gymnasienivå

    Mikael arbetar som systemadministratör på en högstadieskola och har bland annat gjort systemet koda.nu som används av hundratals skolor runt om i Sverige. Han har även skrivit flera läroböcker inom programmering för både högstadiet och gymnasiet och har länge arbetat för att göra programmeringsundervisningen så rolig och nyttig som möjligt för eleverna.

  • Att introducera programmering i Python – motiverande exempel att använda i undervisningen

    För att motivera eleverna att lära sig programmering behöver de se att det är ett användbart verktyg för matematisk problemlösning och något de kommer ha nytta av i framtiden.

    Under denna workshop får du tips på uppgifter som visar programmeringens användbarhet för eleverna, så att de snabbt kan komma igång och lösa problem utan att fastna i programspråkets syntax.

    Ur innehållet:

    • Så kommer du igång med Python med hjälp av exempelkod
    • Tips på uppgifter som passar bra att använda i undervisningen
    • Programmering och algoritmer – hur hittar du problem där programmering är ett användbart verktyg?
    • Praktiska övningar som kan användas för att introducera programmering till eleverna

    Elin Gawell, leg. gymnasielärare i matematik & fil. lic i matematik, Gustavsbergs gymnasium, G2

  • Lunch
  • Workshop! - Matematisk problemlösning & modellering med hjälp av programmering

    Under denna workshop får du exempel på hur du kan planera en lektion för problemlösning och/eller modellering med hjälp av programmering. Du får även själv prova på att lösa matematiska problem med programmering.

    Efter workshopen får du med dig ett kompendium med olika typer av problemlösnings- och modelleringsuppgifter från MaGrund, Ma1-Ma5 och Matematisk specialisering som du kan använda dig av i din undervisning.

    Ur innehållet:

    • Metoder för att planera och leda problemlösning och modellering med hjälp av programmering
    • Prova på att lösa matematiska problem och modellera verkliga problem
    • Konkreta exempel på olika typer av problemlösnings-och modelleringsuppgifter som passar bra att använda i klassrummet

    Magnus Dahlström, förstelärare i matematik, Pauliskolan, Malmö

    Magnus samordnar även Malmö Stads Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltnings fortbildning i programmering och bloggar om matematik på mattemagnus.se.

  • Eftermiddagskaffe med fika
  • Hur testar du elevernas kunskaper i programmering?

    Under föreläsningen ger Sofia dig praktiska tips på hur du kan arbeta med bedömning i dataämnen.

    • Vad är viktigt att bedöma när det kommer till programmering?
    • Vilka olika bedömningssituationer finns?
    • Hur kan du bedöma och tolka olika resultat från eleven?

    Sofia Wilson, lärare i programmering, Pauliskolan, Malmö

    Sofia är legitimerad lärare i flera dataämnen, bland annat programmering och gränssnittdesign. Hon har även arbetat som utbildningskonsult inom LMS.

  • Konferensens första dag avslutas
  • Workshop! - Hur du använder GeoGebra för att möta de nya kraven på digitalisering i ämnesplanen

    Den senaste revideringen av ämnesplanen i matematik ställer högre krav på elevers kompetens att lösa uppgifter med hjälp av digitala verktyg. Hur kan GeoGebra vara ett verktyg för att uppnå dessa krav?

    Under workshopen får du en inblick i vilka möjligheter GeoGebra kan ge dig. Du får även prova på att använda GeoGebra för att lösa olika sorters uppgifter.

    Vi går igenom:

    • Hur GeoGebra kan användas för att svara upp mot den senaste revideringen av ämnesplanen i matematik, med avseende på användandet av digitala verktyg
    • GeoGebra som grafritande verktyg
    • Hur du använder GeoGebra för att skapa eget material att använda i undervisningen, till prov, presentationer och laborationer
    • GeoGebras symbolhanterande verktyg (CAS)
    • Konkreta exempel på uppgifter som kan lösas med hjälp av digitala verktyg. Prova på att lösa dem själv!
    • Hur redovisar eleven en uppgift som lösts med hjälp av GeoGebra? Vi analyserar några exempel på elevlösningar

    Johan Bergström, lärare i matematik & spanska, Wisbygymnasiet

    Johan startade en fortbildningskurs i GeoGebra på Wisbygymnasiet under vårterminen 2017. År 2018 blev han utsedd till Årets Gymnasielärare på Lärargalan.

    Under workshopen görs avbrott för förmiddagskaffe med smörgås

  • Matematikundervisning med stöd av digitala verktyg – praktiska exempel

    Sabine vill bryta stigmat kring matematikämnet och visa att matematik är ett ämne för alla elever. Under detta interaktiva pass får du tips på hur du genom digitala verktyg kan få eleverna motiverade och intresserade av matematiken. Du får även tid att diskutera och reflektera med andra kring hur du kan använda digitala verktyg i din egen undervisning.

    Vi går igenom:

    • Hur kan du göra matematiken rolig och lättbegriplig för alla med hjälp av digitala verktyg?
    • Så kan matematik konkretiseras med hjälp av digitala verktyg
    • Tips på digitala verktyg att använda i matematikundervisningen
    • Prova på att utforma egna digitala övningar

    Sabine Louvet, lärare i matematik & NO, Äppelviksskolan

    Sabine är utvecklingslärare med fokus på IT och matematik samt författare till böckerna Stärk självförtroendet – digitala verktyg i matematikundervisningen och Matte+allt = sant. Hon är även programledare för matematikprogrammet Kalkyl som finns tillgängligt på UR skola.

  • Lunch
  • Tips på program & uppgifter som passar bra att använda i programmeringsundervisningen

    • Hur du kan tänka vid konstruktion av uppgifter som ska lösas med programmering
    • Följ en kreativ process utifrån konkreta exempel
    • Vilka uppgifter är lämpliga att lösa med programmering och när tillför uppgifterna något till matematikundervisningen?
    • Vilka verktyg och program kan du använda dig av?

    Magnus Dahlström, förstelärare i matematik, Pauliskolan, Malmö

  • Eftermiddagskaffe med fika
  • Workshop! - Nya perspektiv på ekvationer med programmering

    Programmering i matematik erbjuder helt nya perspektiv på ekvationer. Perspektiv som bland annat innebär att eleverna behöver analysera ekvationers struktur.

    Hur förhåller sig till exempel 2x + 5 = 20 och 20 – x/2 = 12 till varandra? Det är en fråga som blir aktuell när vi skriver program som löser ekvationer.

    Vi kommer bland annat att:

    • Programmera i NOKflex Code
    • Diskutera hur elever kommer igång med programmering
    • Skriva program som löser allmänna ekvationer av första och andra graden
    • Diskutera ekvationers struktur
    • Kombinera intervallhalveringsmetoden och programmering

    Daniel Barker, läromedelsutvecklare, Natur & Kultur

    Daniel har 15 års erfarenhet som lärare i matematik på såväl grundskolan som gymnasiet

  • 15:50 Moderator summerar & avslutar konferensen
Visa mer

Ska du delta?

Partners

I samarbete med

Priser

Alla priser är exkl. moms

2019-01-11 och 2019-06-21
5.980
SEK
2019-06-22 och 2019-08-23
6.680
SEK
2019-08-24
7.680
SEK