Utbildningar

Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.
 

NYHET
Matematik i grundskolan

2 dagar Konferens i Stockholm

1-2 oktober 2019

Kan vi hjälpa dig?

  • Rådmansgatan 38
  • 113 57Stockholm
Google MapsApple MapsRejseplanenParkering

Årets mötesplats för matematiklärare i grundskolan

Utmaningarna för dig som undervisar matematik i grundskolan är många, och för att främja elevernas engagemang, drivkraft och kunskapsutveckling behöver du ständigt uppdatera din kompetens.
Under två lärorika dagar får du ta del av framgångsrika och nytänkande undervisningsmetoder för att bedriva en inkluderande undervisning som höjer elevernas engagemang, självförtroende och måluppfyllelse.

Ta chansen att inspireras av praktiska klassrumsexempel och kreativa arbetssätt som du kan använda i din undervisning redan imorgon.

Varmt välkommen!

Marc Feucht
Projektledare

Lär dig mer om:

  • Programmering och digitala verktyg som en naturlig del av lektionen
  • Konkreta metoder för individanpassad matematikundervisning
  • Främja utveckling för låg- och högpresterande elever
  • Framgångsrika bedömningsformer av elevernas utveckling
  • Inkludering och pedagogiska strategier för elever med särskild begåvning

Dela sidan med dina vänner:

Konferensen startar om

Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Några av våra talare

9075

Resonemangsuppgifter som utmanar alla elever

Maria Lindroth, Trädgårdsstadsskolan, Tullinge

9076

Resonemangsuppgifter som utmanar alla elever

Per Berggren, Trädgårdsstadsskolan, Tullinge

9078

Effektivare matematikundervisning med hjälp av digitala verktyg

Daniel Nilsson, Stagneliusskolan, Kalmar

8989

Matematikens möjligheter till språkutveckling för alla

Sara Ramsfeldt, Stockholm

9080

Särskilt begåvade elever i grundskolan – pedagogiska utmaningar och möjligheter

Elisabet Mellroth, fil. dr. i pedagogiskt arbete och lektor i STEM ämnen, Sundsta- Älvkullegymnasiet, Karlstad

8998

Workshop! Få in programmering i matematikundervisningen på ett naturligt sätt

Mikael Tylmad, författare, föreläsare, systemadministratör och programmeringslärare.

9081

Att individanpassa undervisningen – metoder och strategier som ökar intresset och förbättrar resultaten för alla

Peter Blomqvist, förstelärare matematik och IT, åk 7-9, Stöde skola, Sundsvall

Program

  • Registrering med kaffe och smörgås
  • Konferensen inleds
  • Att individanpassa undervisningen

    • Självförtroende – så hjälper och stöttar vi eleverna till att bli trygga och våga använda olika metoder och begrepp
    • Engagemang – olika sätt att aktivera eleverna till att bli undervisningsresurser för varandra
    • Responssystem – så effektiviserar vi vardagen i klassrummet och frigör mer tid åt lärandet

    Peter Blomqvist, förstelärare matematik och IT, åk 7-9, Stöde skola, Sundsvall

  • Programmering i matematikundervisningen – praktiska exempel

    • Programmering som pedagogiskt verktyg för att lära sig matematik
    • Olika sätt att arbeta med programmering i matematiken utan att själv vara expert på kodning
    • Viktiga skillnader och likheter mellan matematik och programmering

    Lars-Åke Nordén, universitetslektor, Institutionen för informationsteknologi, Uppsala universitet

  • Lunch
  • Effektivare matematikundervisning med hjälp av digitala verktyg

    • Strukturer för att identifiera elever som har det svårt i matematik
    • Hur kartlägger vi elevens matematikkunskaper på ett individanpassat sätt?
    • Digitala hjälpmedel som gör undervisningen konkret och lustfylld
    • Konkreta metoder och strategier som visat sig vara lyckade för elevens matematiska utveckling

    Daniel Nilsson, förstelärare och legitimerad speciallärare inom matematik, Stagneliusskolan, Kalmar

  • Eftermiddagskaffe
  • Särskilt begåvade elever i grundskolan – pedagogiska utmaningar och möjligheter

    • Vad kännetecknar "särskild begåvning" i matematik och hur bemöter du dessa elever på bästa sätt?
    • Framgångsrika strategier för att inkludera elever med särskild begåvning
    • Så utvecklas matematikuppgifter så att alla elever, inklusive elever med särskild begåvning i matematik, ges möjlighet till utmaning

    Elisabet Mellroth, fil. dr. i pedagogiskt arbete och lektor i STEM ämnen, Sundsta- Älvkullegymnasiet, Karlstad

  • Konferensens första dag avslutas
  • Matematikens möjligheter till språkutveckling för alla

    • Så kan alla, oavsett språkbakgrund, utveckla sitt svenska och matematiska språk i undervisningen
    • Språkutveckling och intellektuell stimulans – en vinnande kombination för oss lärare att ta hänsyn till när vi planerar lektioner
    • Exempel på konkreta språkutvecklande och matematiska aktiviteter

    Sara Ramsfeldt, matematiklärare, årskurs 4-9, Stockholm

    De senaste åren har Sara kombinerat läraruppdrag med att producera läromedel och fortbildningsmaterial inom matematik och språklig utveckling. Hon var bland annat med och skapade matematiklyftsmodulen Språk i matematik.

  • Resonemangsuppgifter som utmanar alla elever

    Resonemangsuppgifter som utmanar alla elever

    • Uppgifter som inkluderar både hög- och lågpresterande elever
    • Kommunikativ och språkutvecklande undervisning
    • Konkreta tips på kreativa och utmanande uppgifter inom olika områden

    Maria Lindroth och Per Berggren, matematiklärare, författare och lärarfortbildare, Trädgårdsstadsskolan, Tullinge

  • Så kan prov och andra bedömningsformer utformas för att möta de matematiska förmågorna

    • Hur ser de matematiska förmågorna ut i den nya kursplanen?
    • Ett "smörgåsbord" av konkreta tips på varierade bedömningar och examinationsformer
    • Hur använder vi bedömning och återkoppling för att främja lärande?

    Maria Lindroth och Per Berggren, matematiklärare, författare

  • Konferensen avslutas / Lunch för workshopens deltagare
  • Separat bokningsbar

    Få in programmering i matematikundervisningen på ett naturligt sätt

    Under denna tre timmar långa workshop får du som deltagare en praktisk introduktion i hur du kommer igång med programmering på matematiklektionerna tillsammans med dina elever. Inga tidigare kunskaper inom programmering förutsätts och du behöver inte ha tillgång till någon speciell hårdvara eller mjukvara.

    Efter workshopen kommer du som deltagare ha fått ökad förståelse för hur det fungerar med variabler, loopar, tester och funktioner.

    Du kommer bland annat att få lära dig:

    • Hur du introducerar programmering för absoluta nybörjare
    • Hur du rent praktiskt lägger upp arbetet med programmering på lektionerna
    • Hur du gör enkla simuleringar med sannolikhet och kan testa dina teoretiska hypoteser
    • Hur du skapar enkla spel tillsammans med dina elever och arbetar problemorienterat.

    Workshopen går bra att genomföra med vilket operativsystem som helst, men vi rekommenderar en bärbar dator framför surfplatta.

    Workshopen leds av Mikael Tylmad, författare, föreläsare, systemadministratör och programmeringslärare.

    Mikael har arbetat på flera skolor som lärare i programmering, vidareutbildat lärare i programmering under flera år och skrivit läromedel inom ämnet både för gymnasiet och för högstadiet. Mikael driver även hemsidan www.koda.nu där det hittills registrerats 20000 elever från skolor över hela landet.

Visa mer

Ska du delta?

Partners

Priser

Alla priser är exkl. moms

2019-04-19 och 2019-06-21
5.450
SEK
2.490
SEK
2019-06-22 och 2019-09-06
5.950
SEK
2.890
SEK
2019-09-07
7.680
SEK
3.950
SEK