Intervjuartikel - Specialpedagogik i förskolan

Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.
Ok

Intervju med Eric Donell inför Specialpedagogik i förskolan

Här finns vi

Kontakta oss

  • Vallgatan 14
  • 411 16 Göteborg
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Rådmansgatan 38
  • 113 57 Stockholm
Google MapsApple MapsRejseplanen

Hur skapar du en lärmiljö i förskolan som passar och utvecklar alla barn oavsett förutsättningar?

Det är inte svårare än att se var och ens behov för att kunna tillgodogöra sig undervisning och därefter plocka fram lämpliga strategier för att tillmötesgå behoven. Det här är förstås vad all pedagogik ytterst handlar om, men det kan givetvis vara svårare att identifiera och anpassa när det gäller vissa grupper av barn - men det är en gradskillnad, ingenting mystiskt.

 

Vilka är dina 3 bästa tips för att känna igen olika NPF-relaterade svårigheter hos förskolebarn?

  1. Skaffa dig en bred kunskap om de vanligaste NPF-diagnoserna (ex. ADHD, Autism, Tourette). KI:s studie från 2015 visade att endast 1,6 % av lärarna ansåg att de hade tillräcklig kunskap om detta för att kunna undervisa dessa barn.
  2. Skaffa dig kunskap om vilka typiska signaler från barnet som ”skvallrar” om vissa behov.
  3. Ha ett öppet sinne - ha på dig NPF-glasögonen i vardagen. Se upp så att du inte läser in din egen referensram i barnets beteende, s.k. attributionstänkande, dvs. tolkar barnet utifrån hur du själv skulle ha agerat i samma situation, med starka exekutiva funktioner, bra mentaliseringsförmåga och en vuxens erfarenhetsbank.

 

Vad har du för erfarenheter inom området?

Jag har de senaste tio åren mött pedagoger och de funderingar de har kring att NPF-anpassa undervisningen. Det har resulterat i 15 olika föreläsningar kring ämnet (se ericdonell.se). I mitt arbete inom Attention och BUP hör jag också den andra sidan, hur det kan bli när anpassningar inte gjorts i tid, varit otillräckliga eller inte fungerat.

 

Vad kommer din föreläsning att handla om och vad får deltagarna med sig?

Jag har funderat på hur jag på kortast möjliga tid ska kunna göra största möjliga nytta för de här förskolebarnen och satt ihop en föreläsning som snabbt ska förmedla ledtrådar till grundläggande strategier att pröva.

 

Boka in dig eller läs mer om konferensen här!

 

GDPR, Eric Donell, Specialpedagogik i förskolan

 

Namn: Eric Donell

Sysselsättning: NPF-föreläsare, sjuksköterska på BUP & vice ordförande i Riksförbundet Attention

www.ericdonell.se

Talarpass: Barn med NPF – så skapar du en lärmiljö i förskolan som passar & utvecklar alla barn oavsett förutsättningar