Intervju för Framtidens kommunikatör - Intervju: Framtidens kommunikatör 2019

Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.

Intervju: Framtidens kommunikatör 2019

Johan Eriksson, Swedbank

Här finns vi

Kontakta oss

  • Vallgatan 14
  • 411 16 Göteborg
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Rådmansgatan 38
  • 113 57 Stockholm
Google MapsApple MapsRejseplanen

Vi har intervjuat en av våra talare på konferensen "Framtidens kommunikatör 2019" Johan Eriksson, extern kommunikationschef på Swedbank.

De blev vinnare av priset  Årets Content Marketing Swedish Content Awards 2019. Swedbank har också vunnit Stora kommunikatörspriset 2016 och 2018.

Vad har du för förväntningar på konferensen?

Det är alltid inspirerande att höra om andras erfarenheter och utmaningar, samt att få ny inspiration! Flera av ämnena på denna konferens är högaktuella!

Vilka anser du är de största utmaningarna inom kommunikation? Varför? 

De största utmaningarna inom kommunikation, som jag ser det, är följande:

- att få fram rätt data/analyser, i tid, för att kunna göra rätt vägval när det kommer till kommunikation (och marknadsföring)

- hitta optimalt samarbete internt i olika organisationer med olika avdelningar (Kommunikation, Marknad, CVM etc) för att göra rätt vägval i den integrerade kommunikationen och i det nya medielandskapet

- vår branschs största akilleshäl är alltjämt att alla ser sig som goda kommunikatörer, men det är ofta få som verkligen kan kommunicera bra (internt som externt). Bara för att alla kan tala, skriva och presentera, betyder det inte per automatik att de också kan kommunicera med mottagaren på ett bra sätt. Kommunikation sker alltid på mottagarens villkor. Vår bransch & yrkeskår måste få högre status

- Jag skulle även önska att fler byråer tog ett helhetsgrepp igen, och erbjöd en helhetslösning – PR, reklam, mediebyrå – allt i ett. Så att man har ett team, på ett och samma företag, som jobbar tätt tillsammans. Jag har fortfarande inte sett en optimal setup med olika byråer och personer på snart 20 år som kommunikations-köpare.
 

Vad anser du är de största möjligheterna inom kommunikation? Varför?

- Det jag skriver ovan innebär även stora möjligheter. Nya sätt att få fram och analysera stora mängder data innebär stora möjligheter att bli än mer precis i vår kommunikation.- att samarbeta ännu bättre, internt som externt med  partners, innebär väldigt stora möjligheter.

Varför ska man komma på konferensen och lyssna till ditt talarpass? Vad får åhörarna med sig?

- Jag tror väldigt mycket på kraften i bra kommunikation, för ett varumärke. Jag har väldigt goda erfarenheter av värderings- och syftesdriven kommunikation, som har lett till väldigt goda resultat för de företag jag jobbat för och som även har lett till att vi fått en rad olika utmärkelser. Jag har även en hel del erfarenhet av kriskommunikation.

Johan Eriksson, Swedbank, Framtidens kommunikatör 2019


Namn: Johan Eriksson

Sysselsättning: Externkommuniktionchef, Swedbank

Talarpass: Kommunikation som positiv förändringskraft

Se hela vårt program och läs mer om konferensen konferensens hemsida >>