Kravet på förhandlingskompetens vid inköp av varor och tjänster ökar dramatiskt mot bakgrund av bland annat hårdare konkurrens, fler samarbeten och ett mer komplext näringsliv. Utfallet av en förhandling är beroende av dina färdigheter vad gäller planering, taktik, strategi och hantering av information.Kursen Inköpsförhandlingar har fokus på hur du förbereder och genomför förhandlingen. Du får insikt i hur central planeringsfasen är, hur din personliga förhandlingsstil och psykologi kan vara avgörande samt på vilka sätt du kan bryta låsningar under förhandlingens gång. Du får även förståelse hur du kan föra en förhandling dit du vill med hjälp av den skilda informationen du och din motpart har.Leverantörens säljare, som du möter, är ofta väl förberedda och har fått bra säljutbildning. Du kan förbättra oddsen att du lyckas i förhandlingen genom att lära dig effektiva förhandlingsmetoder och verktyg.
OBSERVERA att kommande kurstillfälle ges på distans. Du kommer att kunna interagera och ställa frågor till både kursledare och kursdeltagare under kursens gång.
Deltagare
Alla som arbetar med inköp och som leder eller medverkar i olika förhandlingssituationer.
Förkunskaper
Du bör arbeta med inköp där förhandling ingår.
Syfte
Syftet är att få dig att hela tiden uppnå bästa möjliga förhandlingsresultat så effektivt som möjligt.
Innehåll
Vad är egentligen en förhandling?
Förhandlingsprocessen
Planeringsfasen
- Värderingar och etik
- Förberedelser
- Informationsinhämtning
Genomförande
- Öppningar och eftergifter
- Avslut
- Uppföljning
Strategiska val inför en förhandling
Spelet kring en förhandling
Din personliga förhandlingsstil
Ekonomi vid förhandlingen
Checklistor för förhandlingen
Övrigt
Denna kurs ingår i vårt diplomprogram för Diplomerad Inköpare.
Om du har frågor om kursen, vänligen kontakta
- Teknologisk Instituts kundservice
- 031-350 55 00
- Maja Thorsén
- Affärsområdesansvarig Projektledare
- +46 (0)76-5275501