Inköpsrollen har en central funktion i verksamheten och som inköpare behöver du kunskap kring bland annat inköpsprocesser, förhandling, leverantörsrelationer och logistik. Du måste också ha förståelse för hur inköp påverkar och påverkas av verksamhetens övriga delar, funktioner och affär.Kursen Inköp - Grundläggande inköpsteknik ger dig grundläggande kunskap du behöver för att arbeta effektivt och känna trygghet i inköpsfunktionens kommersiella, administrativa och juridiska roll samt förståelse för hur du kan arbeta för att göra bra affärer. Du får nödvändiga inköpstekniker och verktyg som behövs vid inköpsförhandlingar samt i inköpsprocessernas olika delar.
Deltagare
För dig som arbetar med inköp och vill förbättra din grundläggande kunskap och komplettera med viktiga verktyg. Kursen är även till för dig som är ny i rollen som inköpare.
Förkunskaper
Du bör arbeta med inköpsfrågor.
Syfte
Du får grundläggande kunskap och verktyg du behöver för att kunna arbeta effektivare som inköpare.
Jag har varit på 3 kurser med Jacob, och han är jättebra som kursledare, engagerad och att han fortfarande är aktiv i näringslivet är ett stort plus.
Jacob Mannheimer, Kursledare
Jacob är partner på Montell & Partners sedan 2013. Hans arbete fokuserar på inköp, logistik, Supply Chain-strategier samt andra områden inom verksamhetsledning. Han har bred erfarenhet från projekt med fokus på att förbättra företags resultat, reducera sysselsatt kapital och förbättra leveranssäkerhet. Han har haft positionen som inköpschef på flertalet industriföretag, bland annat på SKF med ansvar för inköp i 10 länder. Han har även varit partner på bolaget Sourcing Partner samt varit konsult från Arthur D. Little och Adcore.
Jacob har en civilingenjörsexamen i Industriell Ekonomi från Chalmers Tekniska Högskola.
På Teknologisk Institut har han varit en uppskattad föreläsare i drygt 10 år
Innehåll
Inköpsfunktionens syfte, roll och innehåll
- Inköpsverksamhetens betydelse och påverkan på lönsamheten
- Inköpsroller, organisation och ansvarsfördelning
- Trender inom inköp
- Affärsmannaskap och förståelse för kundens behov
Inköpsprocesser
- Inköpsprocessernas olika delar
- Behovsanalys - vilka inköpsbehov har vi?
- Hur fungerar en effektiv beställningsprocess?
- Avtalsprocessen - viktiga steg för att ta fram nya leverantörsavtal
- Uppföljning av leverantör, leverans och kvalitet
- Leverantörsvillkor
Inköpsförhandlingar
- Värdet av en professionell inköpsförhandling
- Nå bättre resultat med tydliga förhandlingsmål
- Förhandlingsfaser, förhandlingsstyrka, strategi och taktik
Offentlig upphandling
- Introduktion till inköpsregler som gäller för offentlig verksamhet
ABC-analys
- Se till att dina beslut leder till ännu bättre resultat - differentiering via ABC-analys
Logistik
- Inköp och logistik - två viktiga delar av försörjningsfunktionen
- Lagerstyrning - att effektivt styra materialflöden och lager
- Går det att ha låga varulager och hög leveransservice?
- Ekonomisk orderkvantitet kontra lagringskostnader - vilka åtgärder är ekonomiskt fördelaktiga?
Övrigt
Denna kurs ingår i vårt diplomprogram för Diplomerad Inköpare.
Om du har frågor om kursen, vänligen kontakta
- Teknologisk Instituts kundservice
- 031-350 55 00
- Maja Thorsén
- Affärsområdesansvarig Projektledare
- +46 (0)76-5275501