Utbildningar

Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.
 

Framtidens skola

2 dagar Konferens i Stockholm

18-19 september 2019

Kan vi hjälpa dig?

  • Rådmansgatan 38
  • 113 57Stockholm
Google MapsApple MapsRejseplanenParkering

Är du redo för Framtidens skola 2019?

Våra barn kommer ha jobb vi aldrig sett och leva i ett samhälle vi knappt kan föreställa oss – så hur bör skolan lära ut idag för att ge barn och unga rätt verktyg för framtiden?

Snart har det gått ett år sedan regeringen beslutade att uppdatera skolans styrdokument där syftet var att stärka elevernas digitala färdigheter för att göra dem redo inför framtiden.

Det är därför inte längre en fråga om varför, utan hur skolan ska använda olika digitala verktyg i undervisningen. På konferensen får du möjlighet att lyssna till forskare, experter och framstående praktikfall från verkligheten. De delar med sig av konkreta verktyg och klassrumsnära tips som bidrar till att din skola blir en digital skola i framkant. Varmt välkommen!

2 heldagars konferens, 3 spår och 1 heldagsworkshop med Patricia Diaz.
Välj om du vill gå 1,2 eller 3 dagar.

Lunch och fika ingår i priset.

Plats:

Lustikulla Konferens, Liljeholmsvägen 18, Stockholm

Se mer information på anmälningssidan.

ladda ner vårt program här framtidens skola

Konferensen "Framtidens skola 2019" riktar sig till dig som arbetar som lärare, skolledare, IKT-pedagog eller annan närliggande roll på grundskola och/eller gymnasium

Specialerbjudanden!

  • 10 % rabatt om du väljer att gå alla 3 dagar - bokningskod: FS10
  • Boka 5 betala endast för 4 - bokningskod: 5FOR4
  • Boka 10 betala endast för 7 - bokningskod: 10FOR7
  • Är du medlem i Lärarnas Riksförbund? Ange koden LR15 för att få 15% rabatt

Rabatterna går ej att kombinera med andra rabatter eller erbjudanden, samt ej kombinera med varandra

Dela sidan med dina vänner:

Konferensen startar om

Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Några av våra talare

8886

"Digitala Diaz" Digital kompetens i praktiken

Camilla Askebäck Diaz, förstelärare i digitala verktyg, Södermalmsskolan & Patricia Diaz, språklärare och pedagogisk utvecklare, KTH

8885

"Praktisk heldagsworkshop - Ökad elevaktivitet med digitala verktyg"
- Vi går igenom flera olika verktyg på klicknivå så att du enkelt kan komma igång och använda dem i klassrummet

Patricia Diaz, språklärare & pedagogisk utvecklare, KTH

8887

Framtiden för lärarledd undervisning – kommer behovet av lärare vara större eller mindre?

Per Kornhall, fil dr., författare, debattör samt föreläsare

8888

Digitalisering av skolan – vad förväntas av dig som arbetar i skolan?

Peter Karlberg, undervisningsråd, Skolverket

8889

Digital källkritik – så utvecklar du ett källkritiskt förhållningssätt hos dina elever

Maria Franzen, grundskollärare & förstelärare med övergripande IKT-ansvar, Högåsskolan

8890

Skolans digitalisering – vad innebär det & vad säger forskningen?

Linda Mannila, föreläsare, författare & forskare, Digismart & Linköpings Universitet

8891

Arbetsmiljö – hur skapar du en arbetsplats där personalen vill stanna?

Eva Petersson, utbildningschef, Göteborgs Grundskoleförvaltning

8892

"IT-Klubben" Digitala verktyg på ett lekfullt sätt för yngre elever

Marie Eneqvist & Annika Faxander, grundare av IT-klubben, Matteklubben & Språkklubben

8893

Internationella projekt i undervisningen

Emelie Hahn, legitimerad lärare i SO-ämnena & tyska samt IKT-pedagog & utvecklingsgruppledare, Gränbyskolan, Uppsala

8894

Arbetssätt för att bli en bättre ledare i klassrummet

Jonas Nilsson, förstelärare, Stordammens skola, Uppsala

Program

  • Registrering med kaffe & smörgås
  • Moderator Lars Benon, utbildningsförvaltningen, Stockholms stad inleder konferensen
  • Framtiden för lärarledd undervisning – kommer behovet av lärare vara större eller mindre?
    • Vad är resultatet av en digitaliserad och individualiserad undervisning?
    • Varför ser undervisningen ut som den gör idag?
    • Vad betyder det för skolan och lärarrollen i framtiden?

    Per Kornhall, fil. dr., författare, debattör samt föreläsare
    Per har en bakgrund som lärare, undervisningsråd på Skolverket, kommunal skolutvecklare och som forskare. Han är medlem av Kungliga vetenskapsakademins arbetsgrupp Framtidens skola och har bl.a. skrivit boken Lärare: En handbok.

  • Paus
  • Digitalisering av skolan – vad förväntas av dig som arbetar i skolan?
    • Utgångspunkten för föreläsningen är de reviderade skrivningarna i läroplanen som trädde i kraft juli 2018 och den nationella strategin som regeringen beslutade om 2017.

    Under passet diskuteras hur skolor kan fortsätta den digitala resan framåt samt hur man kan möta behovet av kompetensutveckling. Peter ger även en överblick av vad som är på gång hos Skolverket just nu.

    Peter Karlberg, undervisningsråd, Skolverket

  • Lunch – tillfälle att besöka utställarnas montrar
  • Spåren väljer du själv på plats!

    Välj fritt mellan 3 olika spår!

    SPÅR 1

    Moderator: Lars Benon, Utbildningsförvaltningen, Stockholms stad

    • Digitala verktyg på ett lekfullt sätt för yngre elever (F-3)

    Marie Eneqvist & Annika Faxander, grundare Matteklubben, IT-klubben & Språkklubben

    SPÅR 2

    Moderator: Sten Hagberg, Lärarnas Riksförbund

    • Hjärnforskning & inlärning hos barn & tonåringar – kognitiva förutsättningar, personlighet & motivation

    Bert Jonsson, docent i psykologi, institutionen för psykologi, Umeå universitet

    SPÅR 3

    Moderator: Lena Ländin, Rektor, Kevingeskolan

    • Så skapar du framtidens tillgängliga & inkluderande skola

    Per Kornhall, fil. dr., författare, debattör samt föreläsare

  • Paus
  • Spåren väljer du själv på plats!

    Välj fritt mellan 3 olika spår!

    SPÅR 1

    • Kommer inom kort!

    SPÅR 2

    • Arbetssätt för att bli en bättre ledare i klassrummet

    Jonas Nilsson, förstelärare, Stordammens skola, Uppsala
    Jonas har ett passionerat intresse för lärares ledarskap i klassrummet och är en mycket skicklig och uppskattad talare inom ämnet.

    SPÅR 3

    • Kollaborativt lärande – samarbete i undervisningen

    Niclas Fohlin, specialpedagog, Borlänge kommun
    Niclas har skrivit två böcker om samarbetets kraft i undervisningen och arbetar med skolövergripande förändringsarbete baserat på samarbete, både mellan elever och mellan lärare.

  • Eftermiddagskaffe med fika - tid att besöka utställarnas montrar
  • Skolans digitalisering - vad innebär det & vad säger forskningen?

    Skolans digitalisering fortsätter att vara ett aktuellt diskussionsämne och debatten har en tendens att bli svartvit.

    Vilka aspekter behöver vi ta hänsyn till då vi diskuterar skolans digitalisering?

    Hur kan vi få till en konstruktiv och nyanserad dialog?

    Vad säger forskningen om skolans digitalisering?

    Linda Mannila, föreläsare, författare & forskare, Digismart & Linköpings universitet Linda har över 15 års erfarenhet av arbete med frågor som rör digitalisering och utbildning i både Sverige och Finland. För närvarande forskar hon om datavetenskapens didaktik vid Linköpings universitet, med fokus på skolans digitalisering. Hon driver också den ideella föreningen Make It Finland.

  • Konferensens första dag avslutas
  • Registrering för nya deltagare
  • Till förmån för musikhjälpen

    Digital kompetens i praktiken (Till förmån för musikhjälpen)

    Camilla och Patricia tar avstamp i de reviderade läroplansformuleringarna om digitalisering som trädde i kraft i juli 2018. De resonerar kring begreppet "digital kompetens" och tittar på vilka förändringar som har stor betydelse för det fortsatta arbetet i klassrummet.

    De visar även konkreta sätt att använda digitala verktyg för att främja elevernas kunskapsutveckling, öka engagemanget samt skapa interaktion och nyfikenhet baserat på deras egna erfarenheter från klassrummet.

    Ur innehållet:

    • Digital kompetens – definition och praktisk innebörd
    • Det viktiga arbetet med källkritik i alla åldrar• Programmering – den nya allmänbildningen?
    • Stimulera lust att lära med hjälp av digitala responssystem
    • Ett socialt lärande – hur kan du använda kollaborativa ytor online för att få eleverna att lära av varandra?

    Camilla Askebäck Diaz är förstelärare i digitala verktyg samt Ma/NO-lärare på Södermalmsskolan & Patricia Diaz, språklärare & pedagogisk utvecklare på KTH

    Camilla jobbar även som utbildningskonsult och är medförfattare till Surfplattan i undervisningen och Vi får det att funka. Hon blev utsedd till Sveriges bästa lärare av Sydsvenska Handelskammaren år 2016. Patricia är även utbildningskonsult, föreläsare och författare till Webben i undervisningen och Arbeta formativt med digitala verktyg.

  • Förmiddagskaffe med smörgås - tid att besöka utställarnas montrar
  • Spåren väljer du själv på plats!

    Välj fritt mellan 3 olika spår!

    SPÅR 1

    • Sociala medier – hur hanterar & lär du ut om detta?

    Maria Franzen, grundskollärare åk 1–7 & förstelärare med övergripande IKT-ansvar, Högåsskolan

    SPÅR 2

    • Internationella projekt i undervisningen

    Emelie Hahn, legitimerad lärare i SO-ämnena & tyska samt IKT-pedagog & utvecklingsgruppledare, Gränbyskolan, Uppsala

    SPÅR 3

    • Delat ledarskap mellan skolledare – så lyckades vi på vår skola!

    Åsa Ekholm, rektor & Linda Lindgren, biträdande rektor, British Junior

  • Lunch
  • Spåren väljer du själv på plats!

    Välj fritt mellan 3 olika spår!

    SPÅR 1

    • Programmera med elever i de yngre årskurserna (F-6)

    Ulrica Elisson Grane, förstelärare tekniktäta klassrum/digitala lärmiljöer, Ullvi skola & digitaliseringsutvecklare för grundskolan, Leksands kommun
    Ulrica programmerar i olika ämnen tillsammans med sina elever från åk 1-6 sedan flera år tillbaka.

    SPÅR 2

    • Kommer inom kort!

    SPÅR 3

    • Arbetsmiljö – hur skapar du en arbetsplats där personalen vill stanna?

    Eva Petersson, utbildningschef, Göteborgs grundskoleförvaltning
    Eva har 40 års erfarenhet från skolvärlden och har tidigare jobbat som bl.a. lärare, rektor och skolchef.

  • Eftermiddagskaffe med fika - tillfälle att besöka utställarnas montrar
  • Digital källkritik - så utvecklar du ett källkritiskt förhållningssätt hos dina elever
    • Sök- och källkritik, vad är skillnaden?
    • Hur kan du arbeta med digital källkritik för att stärka elevernas digitala kompetens?
    • Aktuell forskning i digital källkritik
    • Tips på arbetssätt och material som lämpar sig bra i undervisningen

    Maria Franzen, grundskollärare & förstelärare med övergripande IKT-ansvar, Högåsskolan Maria har arbetat med digitala tekniker och verktyg i undervisningen under många år. Hon har tilldelats flertalet priser bl.a. Webbstjärnans lärarpris 2017 och Årets pedagog 2015.

  • Moderator Lars Benon summerar & avslutar konferensen
  • Heldagsworkshop med Patricia Diaz! (Separat bokningsbar)

    Ökad elevaktivitet med digitala verktyg

    Ökad elevaktivitet med digitala verktyg

    Hög elevaktivitet i undervisningen är en förutsättning för att kunna arbeta formativt och språkutvecklande. Under denna heldagsworkshop fokuserar vi därför på digitala verktyg som på olika sätt ökar elevaktiviteten och interaktionen i klassrummet. Vi går igenom flera olika verktyg på klicknivå så att du enkelt kan komma igång och använda dem i klassrummet.

    Patricia går bland annat igenom några olika digitala responssystem och kollaborativa ytor och visar hur de kan bidra till att synliggöra förkunskaper och lärande samt hur du med hjälp av dem kan göra snabba avstämningar med ett formativt syfte. Du får även tips på hur de kan få eleverna att samarbete och lära av varandra samt hur de kan motivera till ett aktivt deltagande under lektionstid

    Ur innehållet:

    • Digitala ytor som bidrar till tydlighet och struktur i ett elevaktivt klassrum
    • Digitala resurser för att arbeta med tekniken "no hands up"
    • Hur de digitala responssystemen Mentimeter och Socrative kan användas för att stämma av förkunskaper och synliggöra lärande
    • Hur man kan arbeta med ord och begrepp på ett lustfyllt, interaktivt och kollaborativt sätt med hjälp av Quizlet
    • Kollaborativa ytor som lämpar sig väl för elevsamarbete

    Patricia Diaz, språklärare & pedagogisk utvecklare på KTH

    Patricia är även utbildningskonsult, föreläsare och författare till Webben i undervisningen och Arbeta formativt med digitala verktyg. Utöver det har hon skapat material till Skolverkets Lärportal, är ämnesansvarig för spanskan i det digitala lärverktyget Loops och pedagogiskt ansvarig för IT-klubben. Patricia är en mycket uppskattad talare som har medverkat på konferensen flera gånger tidigare.

    OBS! Begränsat antal platser!

Visa mer

Ska du delta?

I samarbete med

Priser

Alla priser är exkl. moms

2019-05-25 och 2019-08-30
3.395
SEK
2.195
SEK
2019-08-31
3.795
SEK
2.495
SEK