Utbildningar

Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.
 

Chefsdagarna personlig assistans

2 dagar Konferens i Stockholm

10-11 september 2019

Kan vi hjälpa dig?

  • Rådmansgatan 38
  • 113 57Stockholm
Google MapsApple MapsRejseplanenParkering

Förutsättningar för ett framgångsrikt ledarskap inom personlig assistans

Som chef inom personlig assistentens säkerställer du att verksamheterna följer gällande lagstiftning och erbjuder högsta kvalitet för dina kunder. Utöver ansvar för arbetsmiljö, administration, rekrytering samt att leda, engagera och på bästa sätt bemöta dina assistenter på distans, förväntas du även hålla ekonomin i balans. Detta är en minst sagt en komplex arbetssituation som alltjämt kräver uppdaterade kunskaper och inspiration.

Det råder också stor oklarhet i vad som händer med LSS-utredningen och hur lagförslag kan komma att påverka den personliga assistansen och framtiden för verksamheterna. Detta och mycket mer kommer vi diskutera med hjälp av experter på årets konferens.

Plats: Birger Jarl konferens, Tulegatan 8, Stockholm


Varmt välkommen!
Marc Feucht,
Projektledare

Kontakt

Om du har frågor om konferensen, vänligen kontakta.

Dela sidan med dina vänner:

Konferensen startar om

Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Program

  • Moderator Anna Barsk Holmbom inleder konferensen

    Anna Barsk Holmbomhar arbetat med assistansfrågor sedan 1989 och driver idag det egna företaget ABH Utbildning och Rådgivning, där hon erbjuder rådgivning och stöd inom personlig assistans. På konferensen är det Anna som inleder dagarna, guidar oss mellan programpunkterna och leder diskussionerna.

  • Uppdateringar & nyheter från Försäkringskassan – vad måste du känna till?

    Uppdateringar & nyheter från Försäkringskassan

    – vad måste du känna till?

    • Aktuella uppdateringar inom funktionshinderområdet

    • Vilka förändringar påverkar din verksamhet?

    • Passa på att ställa dina verksamhetsspecifika frågor

    Susanne Lövgren, partnerstrateg, Försäkringskassan

  • Time Management – frigör tid, minska stress & arbeta effektivare

    Stress är ett faktum på många arbetsplatser, och i synnerhet för chefer inom vård och omsorg som ofta arbetar under tidspress och har hög arbetsbelastning med stora ansvarsområden och många medarbetare. Det är därför mer aktuellt än någonsin att kunna planera och strukturera tiden för att använda tillgängliga timmar på ett så produktivt sätt som möjligt. Att vi lever i en tillvaro där tid har blivit en bristvara samtidigt som vi får större ansvarsområden är ingen nyhet, men det går att göra någonting åt det.

    Under passet går vi bland annat igenom:

    • En arbetsbelastning som är hälsosam och hållbar – planera och strukturera för att få mindre stress i vardagen
    • Så får du mer gjort av det som tillför värde i verksamheten
    • Lär dig hur du skapar ett smidigt arbetsflöde och struktur trots att uppgifterna är många
    • Konkreta tips och råd för hur du kan skapa en effektivare vardag och få energi över efter arbetsdagen
    • Förstå vilka dina tidstjuvar är och hur du bäst använder din arbetsvecka

    Ingrid Hegg, effektivitetskonsult, Petra Brask & Partners

    Passet leds av Ingrid Hegg som är en uppskattad och efterfrågad effektivitetskonsult. Hon har utbildat och föreläst för chefer och medarbetare i ett flertal organisationer. Passa på att ta del av Ingrids gedigna kunskaper inom tidsplanering!

  • Lunch
  • Arbetsrättsliga regler vid kollision med brukarnas önskemål

    Att arbeta som chef inom personlig assistans innebär att du ofta måste tolka en mycket komplex lagstiftning, samtidigt som du vill vara trygg i att dina beslut är både välgrundade och rättssäkra. Under passet går vi igenom de lagar och regler som påverkar din verksamhet och som du måste ha koll på. Du får även tillfälle att ställa de frågor som du brottas med i ditt dagliga arbete.

    1. Uppdatering kring viktiga lagar, regler och rättspraxis vid arbete inom personlig assistans
    2. Konkurrensförhållandet mellan LSS, SoL och AML – hur gör du när regelverken krockar?
    3. Så kan du hantera och åtgärda olika former av diskriminering som dina assistenter kan tvingas utstå

    Eva Schömer, arbetsrättsjurist & professor i rättsvetenskap, Högskolan Kristianstad

  • Eftermiddagskaffe
  • Att attrahera, rekrytera, behålla & utveckla kompetent personal

    Vad är viktigt att tänka på vid första kontakten i rekryteringen?

    • Tips på arbetssätt för kvalitetssäkring av rekryteringsprocessen

    • Så bygger vi nätverk för rekrytering

    • Så arbetar vi med att behålla och utveckla våra medarbetare

    • En stolt medarbetare är en nöjd medarbetare – så lyckas vi!

    • Chefen som trygghet och stöd – tillgänglighet, insyn och engagemang

    Våra utmaningar & hur vi resonerar kring dessa

    • Begränsningar till följd av ATL
    • Att erbjuda tillräckligt stora tjänster
    • Organisatorisk och social arbetsmiljö – assistanstypiska svårigheter

    Jonas Urkedal, VD & Anette Persson, HR-chef, Tindra personlig assistans

  • Så leder du din assistansverksamhet till att bli kvalitetssäker med en budget i balans

    • Ekonomisk uppföljning – att synliggöra verksamhetens kostnader och behov
    • Tydliga uppdrag som underlättar för alla – en högre grad av nöjdhet och lägre omsättning på personal
    • Metoder för uppföljning av kvalitet

    Anna Barsk Holmbom, ABH Utbildning och Rådgivning

  • Förmiddagskaffe
  • Vad krävs för att attrahera & behålla bra assistenter med rätt kompetens?

    • Så skapade vi en attraktiv och digital arbetsmiljö

    • Olika vägar för att höja och utveckla kompetensen bland personalen

    • Ett nära ledarskap och en god arbetsmiljö i praktiken

    Åsa Olsen, HR-chef & Afamia Elkhoury, verksamhetschef, vård- & omsorgsförvaltningen Botkyrka kommun

  • Politiska utvecklingen i assistansfrågan & LSS-utredningens framtid

    • LSS-utredningens förslag och januariöverenskommelsen – vilka blir effekterna i verksamheten?
    • Kommunens ansvar för personlig assistans

    Mikael Klein, intressepolitisk chef, Funktionsrätt Sverige

    Gruppdiskussion:

    • Hur verkställer man assistans när timmarna inte räcker till?

    Under ledning av Anna Barsk Holmbom

  • Moderator Anna Barsk Holmbom summerar & avslutar konferensen
Visa mer

Ska du delta?

Priser

Alla priser är exkl. moms

8.350
SEK