Utbildningar

Kan vi spara en kaka?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer här.
 

Chefsdagarna personlig assistans

2 dagar Konferens i Stockholm

10-11 september 2019

Kan vi hjälpa dig?

  • Rådmansgatan 38
  • 113 57Stockholm
Google MapsApple MapsRejseplanenParkering

Förutsättningar för ett framgångsrikt ledarskap inom personlig assistans

Som chef inom personlig assistentens säkerställer du att verksamheterna följer gällande lagstiftning och erbjuder högsta kvalitet för dina kunder. Utöver ansvar för arbetsmiljö, administration, rekrytering samt att leda, engagera och på bästa sätt bemöta dina assistenter på distans, förväntas du även hålla ekonomin i balans. Detta är en minst sagt en komplex arbetssituation som alltjämt kräver uppdaterade kunskaper och inspiration.

Det råder också stor oklarhet i vad som händer med LSS-utredningen och hur lagförslag kan komma att påverka den personliga assistansen och framtiden för verksamheterna. Detta och mycket mer kommer vi diskutera med hjälp av experter på årets konferens.


Varmt välkommen!
Marc Feucht,
Projektledare

Kontakt

Om du har frågor om konferensen, vänligen kontakta.

Dela sidan med dina vänner:

Konferensen startar om

Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Några av våra talare

8977

Eva Schömer
Högskolan Kristianstad

Arbetsrättsliga regler i kollision med brukares önskemål

8980

Ingrid Hegg
Petra Brask & Partners

Time Management – frigör tid, minska stress & arbeta effektivare

8981

Jonas Urkedal
Tindra personlig assistans

Att attrahera, rekrytera, behålla & utveckla kompetent personal

8983

Anette Persson
Tindra personlig assistans

Att attrahera, rekrytera, behålla & utveckla kompetent personal

Program

  • Moderator Anna Barsk Holmbom inleder konferensen

    Anna Barsk Holmbomhar arbetat med assistansfrågor sedan 1989 och driver idag det egna företaget ABH Utbildning och Rådgivning, där hon erbjuder rådgivning och stöd inom personlig assistans. På konferensen är det Anna som inleder dagarna, guidar oss mellan programpunkterna och leder diskussionerna.

  • Uppdateringar & nyheter från Försäkringskassan – vad måste du känna till?

    Uppdateringar & nyheter från Försäkringskassan

    – vad måste du känna till?

    • Aktuella uppdateringar inom funktionshinderområdet

    • Vilka förändringar påverkar din verksamhet?

    • Passa på att ställa dina verksamhetsspecifika frågor

    Susanne Lövgren, partnerstrateg, Försäkringskassan

  • Time Management – frigör tid, minska stress & arbeta effektivare

    Stress är ett faktum på många arbetsplatser, och i synnerhet för chefer inom vård och omsorg som ofta arbetar under tidspress och har hög arbetsbelastning med stora ansvarsområden och många medarbetare. Det är därför mer aktuellt än någonsin att kunna planera och strukturera tiden för att använda tillgängliga timmar på ett så produktivt sätt som möjligt. Att vi lever i en tillvaro där tid har blivit en bristvara samtidigt som vi får större ansvarsområden är ingen nyhet, men det går att göra någonting åt det.

    Under passet går vi bland annat igenom:

    • En arbetsbelastning som är hälsosam och hållbar – planera och strukturera för att få mindre stress i vardagen
    • Så får du mer gjort av det som tillför värde i verksamheten
    • Lär dig hur du skapar ett smidigt arbetsflöde och struktur trots att uppgifterna är många
    • Konkreta tips och råd för hur du kan skapa en effektivare vardag och få energi över efter arbetsdagen
    • Förstå vilka dina tidstjuvar är och hur du bäst använder din arbetsvecka

    Ingrid Hegg, effektivitetskonsult, Petra Brask & Partners

    Passet leds av Ingrid Hegg som är en uppskattad och efterfrågad effektivitetskonsult. Hon har utbildat och föreläst för chefer och medarbetare i ett flertal organisationer. Passa på att ta del av Ingrids gedigna kunskaper inom tidsplanering!

  • Lunch
  • Arbetsrättsliga regler vid kollision med brukarnas önskemål

    Att arbeta som chef inom personlig assistans innebär att du ofta måste tolka en mycket komplex lagstiftning, samtidigt som du vill vara trygg i att dina beslut är både välgrundade och rättssäkra. Under passet går vi igenom de lagar och regler som påverkar din verksamhet och som du måste ha koll på. Du får även tillfälle att ställa de frågor som du brottas med i ditt dagliga arbete.

    1. Uppdatering kring viktiga lagar, regler och rättspraxis vid arbete inom personlig assistans
    2. Konkurrensförhållandet mellan LSS, SoL och AML – hur gör du när regelverken krockar?
    3. Så kan du hantera och åtgärda olika former av diskriminering som dina assistenter kan tvingas utstå

    Eva Schömer, arbetsrättsjurist & professor i rättsvetenskap, Högskolan Kristianstad

  • Eftermiddagskaffe
  • Att attrahera, rekrytera, behålla & utveckla kompetent personal

    Vad är viktigt att tänka på vid första kontakten i rekryteringen?

    • Tips på arbetssätt för kvalitetssäkring av rekryteringsprocessen

    • Så bygger vi nätverk för rekrytering

    • Så arbetar vi med att behålla och utveckla våra medarbetare

    • En stolt medarbetare är en nöjd medarbetare – så lyckas vi!

    • Chefen som trygghet och stöd – tillgänglighet, insyn och engagemang

    Våra utmaningar & hur vi resonerar kring dessa

    • Begränsningar till följd av ATL
    • Att erbjuda tillräckligt stora tjänster
    • Organisatorisk och social arbetsmiljö – assistanstypiska svårigheter

    Jonas Urkedal, VD & Anette Persson, HR-chef, Tindra personlig assistans

  • Så leder du din assistansverksamhet till att bli kvalitetssäker med en budget i balans

    • Ekonomisk uppföljning – att synliggöra verksamhetens kostnader och behov
    • Tydliga uppdrag som underlättar för alla – en högre grad av nöjdhet och lägre omsättning på personal
    • Metoder för uppföljning av kvalitet

    Anna Barsk Holmbom, ABH Utbildning och Rådgivning

  • Förmiddagskaffe
  • Vad krävs för att attrahera & behålla bra assistenter med rätt kompetens?

    • Så skapade vi en attraktiv och digital arbetsmiljö

    • Olika vägar för att höja och utveckla kompetensen bland personalen

    • Ett nära ledarskap och en god arbetsmiljö i praktiken

    Åsa Olsen, HR-chef & Afamia Elkhoury, verksamhetschef, vård- & omsorgsförvaltningen Botkyrka kommun

  • Politiska utvecklingen i assistansfrågan & LSS-utredningens framtid

    • LSS-utredningens förslag och januariöverenskommelsen – vilka blir effekterna i verksamheten?
    • Kommunens ansvar för personlig assistans

    Mikael Klein, intressepolitisk chef, Funktionsrätt Sverige

    Gruppdiskussion:

    • Hur verkställer man assistans när timmarna inte räcker till?

    Under ledning av Anna Barsk Holmbom

  • Moderator Anna Barsk Holmbom summerar & avslutar konferensen
  • Workshop - separat bokningsbar

    Fungerande arbetsledning på distans – hur håller vi kvalitet i en tid av ofta ändrade förutsättningar?

    Hur arbetsleder man personlig assistans med kvalitet under tider som kännetecknas av avslag på assistansansökningar, svårigheter att rekrytera personal och restriktioner i lagen som inte alltid står i linje med LSS-intentionerna?

    Hur kan du som ledare på distans förhålla dig till det dagliga arbetet utan att tappa kärnan i innehållet: en personlig assistans som skapar möjlighet till livskvalitet och delaktighet i samhället för brukarna?

    Hur kan din och assistenternas yrkesroller präglas av
    stolthet och arbetsglädje även under osäkra tider?

    Denna workshop riktar sig till dig som är ny i din roll som chef, eller till dig som vill ha mer kunskap inom området ledarskap på distans. Workshopen innehåller såväl föreläsningsavsnitt som interaktiva diskussioner där du ges tillfälle att pröva din egen erfarenhet mot andra ledares och får ställa dina egna frågor kring ledarskap. Vi kopplar diskussionerna till fakta och tankar som kommit fram under konferensdagarna för att återknyta till det dagliga arbetet som ledare.

    Vi går bland annat igenom:


    • Konkreta verktyg för att stärka ledarrollen i distansledarskapet
    • Metoder för att du som arbetsgivare ska komma överens med den assistansberättigade brukaren och närstående om alla olika roller
    • Vardagliga utmaningar som möjlighet till yrkesstolthet hos de personliga assistenterna
    • Så stöttar du dina personliga assistenter i deras yrkesroll
    • Utveckla rutiner för god kommunikation med dina medarbetare
    • Så går du tillväga för att ge de personliga assistenterna konstruktiv feedback
    • Hur ska du vara en motiverande chef som skapar såväl trivsel som ett yrkesutövande i samklang med LSS?

    Workshopen leds av Annette Högnäs, utbildare & föreläsare, AHInteger


    Annette är pedagog, handledare och lärare med 17 års praktisk erfarenhet från LSS-verksamheter, varav 12 som ledare, främst som chef inom personlig assistans. Under 18 år har hon delat med sig av sina erfarenheter genom att hålla kurser eller föreläsa, på heltid eller parallellt med att arbeta i verksamhet.

Visa mer

Ska du delta?

Priser

Alla priser är exkl. moms

2019-04-05 och 2019-06-14
6.550
SEK
2.950
SEK
2019-06-15 och 2019-08-23
7.350
SEK
3.350
SEK
2019-08-24
8.350
SEK
3.950
SEK