"Alla barn behöver goda emotionella förebilder och stöd i att förstå att känslor (...)"

"Alla barn behöver goda emotionella förebilder och stöd i att förstå att känslor (...)"

Inför Psykisk ohälsa hos barn och unga den 24-25 september fick vi chansen att intervjua Maria-Pia Gottberg, en av talarna på konferensen. I intervjun berättar hon mer om sitt arbete med känslor hos barn och unga. Vi får även ta del av tips på vad som är viktigt att tänka på när vi pratar känslor med barn och unga. Läs hela intervjun med henne här!

Hej Maria-Pia,

Kan du berätta lite mer om din bakgrund och vad du arbetar med nu?

Jag har arbetat som föreläsare och utbildare mestadels i förskolor och skolor i snart 20 år och skrivit flera böcker om känslor och relationskompetens. När det gäller de yngre åldrarna har jag utvecklat konceptet känslodockan Friendy och Medkänslans pedagogik (Studentlitteratur 2017) som lär barn att sätta ord på och handskas med känslor och för de lite äldre och vuxna finns bl a Känslosmart – konsten att leva med sig själv och andra (Norstedts 2019).

Vill du berätta lite om ditt arbete med känslor?

Vuxna som möter barn och unga i sitt arbete behöver både kunskap och redskap för att kunna bekräfta och sätta ord på känslor. Att lära sig förstå sig själv och ha ett språk för känslor är viktiga byggstenar för resiliens och psykisk hälsa. I mitt arbete försöker jag konkretisera känslor och göra dem begripliga för både barn och vuxna.

Vad är viktigt att tänka på när vi pratar känslor med barn och unga?

Jag tror det är viktigt att vi möter känslor med både empati och respekt i stunden och att vi dessutom pratar om känslor med samma självklarhet som vi tidigt lär barn läsa, skriva, räkna eller hur man beter sig i trafiken. Alla barn behöver goda emotionella förebilder och stöd i att förstå att känslor, även de mest utmanande, är en del av livet och att de fyller en viktigt funktion för oss. Men också att det inte är samma sak som att vi alltid ska ”styra på våra känslor.” Ibland gör vi bäst i att lära oss acceptera och släppa taget om en känsla. Det är lättare sagt än gjort och därför behöver vi erbjuda verktyg för hur vi kan göra det, det är en kompetens som alla behöver träning och förståelse för. Precis som att vi inte kan cykla förrän vi har lärt oss och när vi kan cykla behöver vi kunna trafikens spelregler för att inte råka illa ut.

Vad får deltagarna med sig från ditt talarpass?

Min målsättning är alltid att deltagarna ska gå därifrån med både inspiration och en verktygslåda med konkreta tips för hur vi kan stötta barn och unga att förstå och handskas med känslor. Av erfarenhet vet jag också att det jag pratar om handlar lika mycket om oss själva, våra familjer och vänner vilket inte gör ämnet mindre intressant! ;-)

Vad ser du fram emot på konferensen?

Att få möta människor som arbetar med människor!

 

Tack Maria-Pia Gottberg för att du ville berätta mer om dig själv. Vi ser fram emot att ses på konferensen Psykisk ohälsa hos barn och unga den 24-25 september! 

Maria-Pia Gottberg, mental tränare, stresspedagog, NLP Trainer

Maria-Pia har föreläst, utbildat och skrivit om känslor i 20 års tid och beskrivs ibland som en av Sveriges främsta föreläsare när det handlar om att möta barns och ungas känslor. Hon har utvecklat känslodockan Friendy, ett koncept med dockor, barnbok, poster, musik och illustrationer, allt med känslorna glad, arg, rädd, ledsen, sur och lugn. Hon har skrivit flera böcker, däribland Medkänslans pedagogik (Studentlitteratur, 2017) och Känslosmart – konsten att leva med sig själv och andra (Norstedts, 2019).

Läs mer om konferensen här!